3 │ ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 20 GRAF 4 │ Nejzajímavější literární žánr podle pohlaví a oboru vzdělání žáka (podíl odpovídajících žáků v rámci výběrového zjišťování) Obecně pak hlubší porozumění motivacím žáků pro čtení, jejich preferencím ohledně žánrů a podnětům, které je ke čtení dokážou ponouknout, mohou být cennými příspěvky pro školní strategie podpory čtenářství (např. vhodná struktura knižního fondu školních knihoven, zveřejňování recenzí knih na žákům přístupných místech, zařazování výukových situací založených na seznamování spolužáků s obsahem zajímavých knih). Důležitost těchto úvah přitom roste v případě některých skupin žáků, především pak žáků nematuritních oborů vzdělání, kteří navíc častěji pocházejí ze čtenářsky méně podnětného rodinného prostředí, pro které je charakteristická horší vybavenost knižním fondem (viz graf č. 5). Zdůrazněme však, že vztah žáků ke čtení je logicky utvářen již na základní škole (viz rámeček č. pro případovou studii základní školy kladoucí hlavní důraz na tento aspekt výuky).4 GRAF 5 │ Počet knih v domácím prostředí podle pohlaví a oboru vzdělání žáků (podíl odpovídajících žáků v rámci výběrového zjišťování) 0 %20 %40 %60 %80 %100 %dívkychlapcigymnaziální oboryobory kategorie E a Hpřírodovědní oboryspolečenskovědní oborytechnické oboryumělecké oborysci-fi a fantasyromantické příběhydetektivkykrátké povídkyživotopisyhistorické románycestopisyjiný žánr0 %20 %40 %60 %80 %100 %dívkychlapcigymnaziální oboryobory kategorie E a Hpřírodovědní oboryspolečenskovědní oborytechnické oboryumělecké oboryžádnou nebo velmi máloasi tak jednu poličkuasi tak jednu knihovnuasi tak dvě knihovnyasi tak tři knihovnyasi tak čtyři nebo více knihoven