3 │ ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 19 samotná délka knihy, potažmo textu, což je skutečnost, která se může negativně projevit všude tam, kde je schopnost přečíst a porozumět delšímu textu potřebná. Podle očekávání jsou všechny uvedené nedostatky silněji pociťovány v případě chlapců středoškoláků nematuritních, případně technických oborů. a Důležitým aspektem vztahujícím se k rozvoji čtenářské gramotnosti je motivace žáků ke čtení, která je spojena také s jimi preferovaným literárním žánrem. Sci fi fantasy byly v tomto ohledu označeny za nejzajímavější -a literární žánr nejvyšším podílem žáků, přičemž mezi jeho příznivci podle očekávání výrazně převažovali chlapci (viz graf č. 4). Neplatí však, že by byl některý preferovaný literární žánr spojený s vyšším množstvím času, který 17 žáci četbě věnují, motivace ke čtení tak je mnohem širší koncept než jen vybavení školní knihovny sci fi fantasy - a literaturou. Doplňme, že nejčastějším impulsem k přečtení určité knihy jsou pro středoškoláky, především dívky, a doporučení kamarádů (39 % žáků) kladná recenze v médiích (29 % žáků), školu (23 % žáků) rodiče ( %) a a 8 označil za klíčový impuls nižší podíl žáků. GRAF 3 │ Průměrný čas týdně věnovaný čtení knih na základě vlastního výběru podle pohlaví a obor vzdělání žáků u (podíl odpovídajících žáků v rámci výběrového zjišťování) 17 Vedle toho tři čtvrtiny žáků dávají přednost próze před poezií, přičemž čtyři pětiny žáků dávají přednost světové próze a poezii před prózou poezií českou. Preferována je také soudobá literatura před literaturou starší. a 0 %20 %40 %60 %80 %100 %dívkychlapciumělecké oborygymnaziální oborypřírodovědní oboryspolečenskovědní oborytechnické oboryobory kategorie E a Hvůbec knihy podle vlastního výběru nečtuméně než hodinuasi čtyři hodiny (tj. průměrně asi půl hodiny denně)více než čtyři hodiny (tj. průměrně více než půl hodiny denně)