1│ ÚVOD Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 10 Vedle souhrnného vyhodnocení jsou v rámečcích uvedeny také vybrané případové studie středních škol navštívených v rámci tematicky zaměřené prezenční inspekční činnosti, a to pro ilustraci daného konkrétního jevu. 5Druhou významnou součástí šetření bylo výběrové zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti žáků 1. ročníku ve vybraném vzorku středních škol, to testovou formou realizovanou s využitím inspekčního systému elektronického a testování InspIS SET. Podoba šetření umožňuje hodnotit úroveň čtenářské gramotnosti rovněž vzhledem k vybraným charakteristikám žáků a jejich škol (např. pohlaví žáka, obor studovaný žákem další). a Doplňující informace k výsledkům žáků v testu čtenářské gramotnosti poskytlo elektronické dotazování žáků učitelů a českého jazyka a literatury na středních školách zařazených do výběrového zjišťování Dotazováním učitelů byly . získány doplňující informace týkající se podmínek a průběhu vzdělávání, respektive učiteli vnímaných překážek rozvoje čtenářské gramotnosti žáků. Otázky žákovského dotazníku se v rámci výběrového zjišťování zaměřily především na postoje žáků ke čtenářství. Tabulka č. 1 uvádí počty škol, hospitací, učitelů a žáků dílčích součástí šetření. Další popisné informace k výběrovému zjišťování poskytuje příloha č. 2. očet středních škol navštívených Pv rámci tematické inspekční činnosti je oproti původnímu záměru o něco nižší, to v důsledku zákazu osobní a přítomnosti žáků ve školách z důvodu pandemie virového onemocnění covid 19, a tím přerušení možnosti realizace - i tematického šetření ČŠI prezenčně přímo ve školách . TABULKA 1 │Základní charakteristiky dílčích typů šetření Tematická inspekční činnost Počet škol Počet hospitací Celkem 83 884 Výběrové zjišťování Počet škol Počet žáků test– Počet žáků dotazník– Počet učitelů Celkem 294 21 081 20 601 661 Vedle uvedených zdrojů jsou v tematické zprávě využity také vybrané informace z jiných šetření ČŠI, především z dotazníků pro učitel českého jazyka literatury zadávaných v rámci komplexní inspekční činnosti. Další informace e a 6 pak poskytly sekundární zdroje informací, především zjištění Ministerstva školství, mládeže tělovýchovy (dále a i „MŠMT“ týkající se personálních podmínek vzdělávání , respektive zjištění ČŠI prezentovaná ve starších ) 7 tematických zprávách věnujících se čtenářské gramotnosti žáků. 5 V jednom případě byla uvedena také případová studie základní školy, a to v kontextu významu motivace žáků pro čtenářství již na tomto stupni vzdělávání. řípadové studie rozvoje čtenářské gramotnosti žáků nabízí také projekt P KAP Podpora krajského P-– akčního plánování, který je zaměřen na podporu vzdělávání na středních a vyšších odborných školách v souladu se vzdělávací strategií MŠMT a má za cíl zajistit metodickou podporu při využívání akčního plánování na úrovni kraje i škol (blíže viz www.nuv.cz). 6 Celkem 506 středoškolských učitelů českého jazyka a literatury. 7 MARŠÍKOVÁ, M., JELEN, V. (2019). Hlavní výstupy z Mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.