1│ ÚVOD Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 9 Věznice Česko se dlouhodobě potýká s nadbytkem vězňů. Ve srovnání se zbytkem Evropy je společně s Polskem na špici pomyslného žebříčku zemí, které evidují největší počet trestanců. Více než třetina lidí si přitom odpykává pouze roční či nižší trest. Počet lidí za mřížemi v Česku je vyšší ještě o vazebně stíhané. (…). Celkem je (…) v žalářích už více než 23 000 lidí. Procentuální složení odsouzených dle délky trestu a jejich rozdělení na muže a ženy Lidové noviny, 12. června 2011 Zdroj: Uvedené příklady byly zjednodušeny z původních úloh ve TARÝ, K. et al. (2013). Úlohy pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Praha: SČeská školní inspekce V dalším textu je pro zjednodušení využíván zažitý pojem čtenářská gramotnost, ke kterému je však potřeba přistupovat v souladu s uvedeným přístupem ČŠI. 1.2 Cíl šetření zdroje informací a Tato tematická zpráv shrnuje hlavní poznatky z tematického šetření realizovaného ve školním roce 2019/2020 na a středních školách , jehož cílem bylo zhodnotit jednak podmínky a průběh vzdělávání se vztahem k rozvoji čtenářské 3 gramotnosti žáků, jednak úroveň čtenářské gramotnosti žáků 1. ročníku středních škol včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií (dále zkráceně žáci 1. ročníku středních škol“i „) – a na základě získaných zjištění následně formulovat doporučení na úrovni systému, školy jejího zřizovatele i . S ohledem na zaměření tematického šetření na žáky 1. ročníku středních škol bylo doprovodným cílem hledat odpovědi na otázku, zda případně jak se liší a podmínky a průběh vzdělávání se vztahem k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků ve školách, do kterých přicházejí žáci s relativně vyšší úrovní čtenářské gramotnosti, od škol, do kterých přicházejí žáci s relativně nižší úrovní čtenářské gramotnosti. Ambicí šetření bylo identifikovat a pojmenovat rizika nedostatečné podpory rozvoje čtenářské gramotnosti ve středních školách vzdělávajících žáky se slabou úrovní čtenářské gramotnosti, současně s tím také hledat společné znaky škol, v nichž je rozvoj čtenářské gramotnosti hodnocen pozitivně s cílem formulovat aplikovatelná doporučení pro doposud méně úspěšné školy. Zjištění prezentovaná v této tematické zprávě vycházejí z informací několika doplňujících se součástí šetření. Prvním, klíčovým typem šetření byla prezenční tematická inspekční činnost, která byla realizována na výběrovém souboru středních škol4 a která zahrnovala: ■ rozhovory s řediteli středních škol poskytující především informace o podmínkách vzdělávání se vztahem k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků; ■ hospitace ve výuce různých vzdělávacích oborů (dále pro zjednodušení lepší srozumitelnost používán a obecně vžitý pojem předmět“; viz příloha č. 1 pro strukturu navštívených předmětů), které poskytly„ především informace o průběhu vzdělávání se vztahem k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků. 3 Informaci o počtech zapojených středních škol podává tabulka č. 1. Ve struktuře těchto škol byly zastoupeny školy s gymnaziálními obory (cca čtvrtina škol), dalšími maturitními obory (cca dvě třetiny škol) a nematuritními obory (více než třetina škol). Uveďme, že řada škol nabízí jak maturitní, tak nematuritní obory vzdělání, proto součet uváděných podílů neodpovídá hodnotě sto procent. 4 Nematuritní obory vzdělání byly vyučovány na 31 % navštívených středních škol, gymnaziální obory vzdělání na 26 % středních škol a další maturitní obory na 72 % středních škol. Na jedné střední škole může být vyučováno více typů oborů vzdělání. 351188116733149427924802056105712461277do 3 měsíců3–6 měsíců6 9 měsíců–9 12 měsíců–1 2 roky–2 3 roky–3–5 let5–7 let7 10 let–více než 10 letmužiženy