Rozvoj čtenářské gramotnosti na středních školách ve školním roce 2019/2020 5 OBSAH 1 ÚVOD .................................................................................................................................................... 8 1.1 VYMEZENÍ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI .................................................................................... 8 1.2 CÍL ŠETŘENÍ A ZDROJE INFORMACÍ ............................................................................................. 9 2 SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ ................................................................................................. 12 3 ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ– ........................... 16 3.1 KONCEPČNÍ, PERSONÁLNÍ A MATERIÁLNÍ PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ ............................. 16 3.2 POSTOJE A PREFERENCE ŽÁKŮ ................................................................................................... 18 3.3 PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ ................................................................................................................... 21 3.3.1 CÍL VÝUKY ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY ...................................................................... 21 3.3.2 PRŮBĚH VYUČOVACÍ HODINY .................................................................................................... 22 3.4 PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU VSTUPU ŽÁKŮ NA STŘEDNÍ ŠKOLY ................................................................................................................................................ 27 4 HODNOCENÍ ÚROVNĚ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ ............................................. 32 4.1 DOSAŽENÁ ÚROVEŇ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ .................................................... 32 4.2 VZTAH ÚROVNĚ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ A VYBRANÝCH FAKTORŮ .......... 34 4.3 ÚSPĚŠNOST ŽÁKŮ V OTÁZKÁCH TESTU ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ............................. 35 5 ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ ....................................................................... 40 5.1 ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ PŘEKÁŽKY A OBLASTI PODPORY– .......... 40 5.2 ROZVOJ ČTENÁŘSKÉ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ HODNOCENÍ ZMĚN V POZNATCÍCH – ŠETŘENÍ ............................................................................................................................................. 41 6 ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ ............................................................................................................. 46 6.1 ZÁVĚRY ............................................................................................................................................. 46 6.2 DOPORUČENÍ .................................................................................................................................... 49 SEZNAM ZKRATEK ................................................................................................................................... 51 PŘÍLOHA 1 │ PŘEDMĚTOVÁ STRUKTURA HOSPITACÍ TEMATICKÉ INSPEKČNÍ ČINNOSTI .... 54 PŘÍLOHA 2 │ DALŠÍ CHARAKTERISTIKY VÝBĚROVÉHO ZJIŠŤOVÁNÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ ...... 55