PŘÍLOHA 2 Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 44 Příloha 2 │ Krajská specifika Tabulka č. 6 doplňuje mezikrajské srovnání hodnot sledovaných faktorů realizace environmentální výchovy a vyjádřených postojů žáků. V tomto kontextu je ovšem potřeba zdůraznit, že takto koncipované srovnání má svá omezení daná nastavením šetření a využívanými datovými zdroji, a proto je potřeba interpretovat obsah tabulky s respektem k těmto limitům. Zároveň se charakteristiky jednotlivých škol v daném kraji od sebe nutně odlišují a krajská specifika nelze zobecňovat pro každou jednu školu kraje. To potvrzují také jen omezeně zaznamenané významné odlišnosti hodnot jednotlivých krajů I přesto mohou být informace tabulky č. 6 cenným podkladem pro . další diskusi krajských specifik realizace environmentální výchovy. TABULKA 6 │ Mezikrajské srovnání hodnot sledovaných faktorů realizace environmentální výchovy a postojů žáků Kraje rozděleny do tří kategorií; ● – tři kraje s nejvyšší průměrnou hodnotou kritéria; ○ – skupina krajů s průměrnými hodnotami kritéria; ● – tři kraje s nejnižší průměrnou hodnotou kritéria; červeně podbarvená značka hodnota dolní meze 95% intervalu – spolehlivosti průměru pro daný kraj je vyšší než hodnota průměru pro celou populaci; modře podbarvená značka hodnota průměru – pro celou populaci je vyšší než hodnota horní meze 95/99% intervalu spolehlivosti průměru pro daný kraj Kraj A B C D E F G H I J K L M Hlavní město Praha ● ○ ● ● ○ ● ● ● ○ ● ● ● ● Středočeský ● ● ○ ● ○ ○ ● ● ○ ○ ○ ○ ○ Plzeňský ○ ○ ● ● ○ ● ● ● ● ○ ○ ○ ● Karlovarský ○ ○ ○ ○ ● ● ○ ○ ○ ● ● ○ ● Ústecký ○ ● ○ ○ ○ ● ● ○ ○ ○ ● ● ○ Jihočeský ○ ● ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ● ● Liberecký ● ● ○ ○ ● ○ ○ ● ● ○ ● ○ ○ Královéhradecký ● ● ○ ● ● ○ ○ ● ● ● ○ ○ ● Pardubický ○ ○ ● ● ○ ○ ○ ○ ○ ● ○ ○ ○ Vysočina ● ○ ● ● ● ○ ○ ○ ○ ● ● ● ○ Jihomoravský ○ ○ ● ○ ● ● ○ ○ ○ ● ○ ● ○ Olomoucký ○ ○ ○ ○ ○ ● ● ● ● ○ ○ ○ ○ Moravskoslezský ○ ● ○ ○ ○ ○ ● ○ ● ○ ● ○ ● Zlínský ● ○ ● ○ ● ○ ○ ○ ● ○ ○ ● ○ Pozn.: A – faktor environmentální výchovy jako priority školy, strategického přístupu k její realizaci a silné podpory vedení; B – faktor personálních podmínek školy pro realizaci environmentální výchovy; C – faktor podmínek venkovního prostředí školy pro realizaci environmentální výchovy; D – faktor materiálních podmínek školy pro realizaci environmentální výchovy; E – téma výuky: environmentálně šetrné chování a základní koncepty ekologie; F – téma výuky: hlavní aspekty environmentálně orientovaných politik; G – faktor formy realizace environmentální výchovy; H – faktor role žáků při realizaci environmentální výchovy projektovou a badatelskou výukou; I – faktor spolupráce školy při realizaci environmentální výchovy; J – faktor zavádění environmentálně odpovědných postupů do fungování školy; K – faktor pohledu žáků na četnost výskytu sledovaných situací realizace environmentální výchovy na školách; L – faktor skutečného a potenciálního environmentálně založeného chování žáků; M – faktor postojů žáků ke klimatické změně; pro vysvětlení významu faktorů viz hlavní text.