4 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – HODNOCENÍ ÚSPĚŠNOSTI ŽÁKŮ V TESTU   Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 33 Podrobnější analýza úspěšnosti řešení jednotlivých testových otázek poskytuje některá doplňující zjištění. Primárně je  potřeba pozitivně hodnotit dobrou úroveň dovedností žáků 8. ročníku základních škol orientovat se v environmentálně   zasazených situacích, se kterými se mohou běžně setkávat ve svém životě a ke kterým patří např.:    ■ dovednost zvolit nejvhodnější způsob nakládání s odpady v souladu s hierarchií nakládání s odpady;   ■ dovednosti vyžadující aplikaci zákazů souvisejících s nežádoucím chováním vůči fauně a flóře při pohybu ve  zvláště chráněných územích, respektive při mezinárodním pohybu napříč hranicemi;  ■ dovednosti orientovat se ve významu značek a označení, se kterými žák může běžně přijít do styku (např. Bio,   Fair Trade, energetické štítky elektrospotřebičů). Žáci  také dobře  řešili  otázky,  které  se  týkaly  některých  základních  environmentálních  konceptů  (např.  udržitelný  rozvoj, potravní řetězec v ekosystému).  Největší problémy žákům naopak činilo řešení úloh, které se obsahově zaměřovaly na správné postupy pro dosahování energetických úspor v domácnosti, respektive které vyžadovaly dovednost orientovat se při výběru zdroje energie,  který  má  nejnižší  vliv  na  vypouštění  skleníkových  plynů, a  tím  i  na  klimatickou  změnu. Významné  příležitosti   k posilování  znalostí  a  dovedností  žáků  lze  vnímat  také  v oblasti  správných  postupů  pro  zmírňování  negativních   dopadů lidské činnosti na životní prostředí (např. opatření pro posilování přirozené retenční schopnosti vody v krajině,  environmentálně vhodné formy zemědělské produkce pro ochranu půdního fondu). V návaznosti na hodnocení nejlépe   řešených  testových  úloh  se  tak  jako  přínosná  jeví  snaha  o  maximální  praktické  přiblížení  daného  tématu  žákům vhodnou  formou  realizace  výuky.  Problémy  měli  žáci  i  s řešením  úloh,  které  vyžadovaly  interpretaci  informací  uvedených  v grafické  podobě  či  v tabulce Zde  je  úroveň  dovedností  žáků  v tématech environmentální  výchovy   .   ovlivněna také úrovní jejich čtenářské a matematické gramotnosti, případně dalších gramotností.      4.2 Širší souvislosti úspěšnosti žáků v testu vybraných témat     environmentální výchovy Dosažená  úroveň  dovedností  žáků  v testovaných tématech  environmentální  výchovy  může  být  vztažena  k řadě    souvisejících vlivů V této podkapitole je proto hodnocen vztah proměnných, jejichž přehled je uveden v tabulce č. 5, .     k dosaženým  výsledkům  žáků  v testu  vybraných  témat  environmentální  výchovy.  Z metodického  hlediska  je    hodnocení založeno na využití hierarchických modelů na dvou úrovních žák a škola) a s dosaženou úspěšností žáků      (        v řešeném testu jako vysvětlovanou proměnnou. 22 TABULKA 5 │ Přehled proměnných hodnocených ve vztahu k dosažené úrovni dovedností žáků  ve vybraných tématech environmentální výchovy Proměnná Úroveň  Charakteristika faktoru Status žáka se SVP Žák Proměnná nabývající dvou hodnot: (1) žák se statusem žáka se SVP; (2) žák bez statusu    žáka se SVP Studovaný obor žáka Žák Proměnná nabývající dvou hodnot: (1) obor kategorie K (gymnaziální obory); (2) obor     kategorie C (základní škola) Pohlaví žáka Žák Proměnná nabývající dvou hodnot: (1) dívka; (2) chlapec   Účast žáka ve školním environmentálně založeném kroužku/klubu Žák Proměnná nabývající dvou hodnot: (1) ano; (2) ne Účast žáka na vícedenním programu o přírodě a životním  prostředí Žák Proměnná nabývající dvou hodnot: (1) ano; (2) ne Účast žáka v organizaci pro děti a  mládež Žák Proměnná  nabývající  tří  hodnot:  (1)  účast  v  organizaci  s blízkým  vztahem  k environmentální problematice (typ 1); (2) účast v jiné organizaci (typ 2); (3) bez účasti     v organizaci Vnímání klimatické změny žákem Žák Proměnná nabývající hodnot skóre faktoru konstruovaného z otázek vyjadřujících míru  souhlasu žáků s tvrzeními týkajícími se jejich vnímání existence, nepříznivých dopadů  a obav spojených s klimatickou změnou (blíže viz podkapitola 3.5.1)                                                     22 Odhadován byl hierarchický lineární regresní model se spojitou proměnnou a s využitím lme4 package  blíže BATES, D. et al.  – (2015). Fitting linear mixed effects models using lme4. -Journal of Statistical Software, 67(1), 1 48.–