4 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – HODNOCENÍ ÚSPĚŠNOSTI ŽÁKŮ V TESTU Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 32 4 ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA HODNOCENÍ – ÚSPĚŠNOSTI ŽÁKŮ V TESTU Hodnocení dosažené úrovně dovedností žáků ve vybraných tématech environmentální výchovy je založeno na odpovědích výběrového souboru žáků 8. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií na otázky testu zadaného v prostředí inspekčního systému elektronického testování InspIS SET Obsahově se tento test . průřezově zaměřil na témata uvedená v RVP pro základní vzdělávání: ■ ekosystémy a základní podmínky života (např. druhová rozmanitost a vývojová stadia lesního ekosystému; eroze a hospodaření na polích; přirozená podoba říčních ekosystémů, význam energie pro život i společenský rozvoj a další); ■ lidské aktivity a problémy životního prostředí a vztah člověka k prostředí (např. ochrana zvláště chráněných území; náchylnost jehličnatých stromů ke kůrovcové kalamitě; koncept udržitelného rozvoje; opatření proti hrozbám sucha; spotřeba energie, energetické úspory a další). Zvolený přístup k hodnocení je nutně spojen s omezeními danými nemožností testovat všechny dovednosti žáků a dále s omezeními způsobenými dalšími souvisejícími vlivy . 19I přesto poskytuje šetření přínosné informace o dovednostech žáků v tématech environmentální výchovy, a to především v rámci diskuse širších vazeb k dalším zjištěním. Test hodnotící úroveň dovedností žáků ve vybraných tématech environmentální výchovy byl vypracován ve dvou verzích, kdy žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (dále i „SVP“) měli možnost výběru základní, nebo přizpůsobené verze testu (viz tabulka č. 4 pro počet žáků řešících jednotlivé verze testu) Základní verze testu byla . tvořena celkem 40 otázkami, přizpůsobená verze testu byla o osm otázek kratší. Žáci se SVP, kteří si zvolili kratší verzi testu, tak měli na řešení společných otázek obou verzí testu proporčně více času. Pro celkové hodnocení a zajištění jejich srovnatelnosti byly výsledky žáků základní verze testu a přizpůsobené verze testu propojeny na vzájemně si odpovídající škálu. 20 TABULKA 4 │ Počty žáků řešících jednotlivé verze testu environmentální výchovy 21 Základní verze testu Přizpůsobená verze testu Počet žáků 20 967 1 927 4.1 Dosažená úroveň dovedností žáků v tématech environmentální výchovy Průměrná úspěšnost žáků . ročníku základní školy a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v testu hodnocených 8 témat environmentální výchovy byla 53 %, což je výsledek o něco horší než expertně stanovená očekávaná hodnota tří pětin správně vyřešených otázek. Takto lze také identifikovat příležitosti pro zvyšování dovedností žáků v tématech environmentální výchovy, o čemž také svědčí rozložení podílů žáků v široce definovaných kategoriích jejich úspěšnosti v řešení testových otázek, kdy poměrně početná skupina žáků dosáhla slabého výsledku v řešeném testu (viz graf č. 15). GRAF 15 │Úspěšnost žáků . ročníku 8základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v testu environmentální výchovy (podíl žáků řešících test) 19 Například motivace žáka, fyzické a psychické rozpoložení žáka v daný den apod. 20 Za tímto účelem byl aplikován postup založený na neekvivalentních skupinách žáků s kotvícími položkami společnými pro oba testy a využit equate package, blíže viz ALBANO, A. D. (2016). Equate: an R package for observed score linking and equating. -Journal of Statistical Software, 74(8), 1 36.– 21 Z hodnocení byly vyřazeny výsledky se zvláštními charakteristikami (např. extrémně krátká doba řešení testu; vysoký podíl žákům nezobrazených otázek, tj. s nulovým časem zobrazení). 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %0 – 20 %21 – 40 %41 – 60 %61 – 80 %81 – 100 %