3 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 26 3.5.2 Skutečné a potenciální chování žáků Druhý okruh otázek, ke kterým žáci poskytli svou odpověď, se týkal jejich skutečného a potenciálního chování v environmentálně zasazených situacích. Graf č. 12 ukazuje míru souhlasu žáků s různorodými tvrzeními, která hodnocenou environmentálně zasazenou situaci charakterizují. GRAF 12 │ Postoj žáků škol k environmentálně zasazeným situacím jejich skutečného a potenciálního chování – míra souhlasu žáků s daným tvrzením (průměrné hodnocení žáků; pětibodová škála, −2 = nesouhlas; +2 = souhlas) -2-1012Ve svém volném čase se zapojuji do akcí na ochranu přírody.Často si čtu o přírodě a životním prostředí.Povídám si s rodiči o tom, jak je možné pomáhat s řešením problémůživotního prostředí.Ve svém volném čase sleduji na internetu nebo v televizi pořadyo přírodě a životním prostředí.Občas si udělám chvilku a jdu si přivonět ke kytkám.Myslím, že jsem na naší škole přispěl/a ke zlepšení stavu životníhoprostředí či okolní přírody.Poblíž svého domova vyvěšuji ptačí budky nebo krmítka.Dokud se rozhoduji, co si vyndám z lednice, nechávám její dveřezavřené.Snažím se pomoct životnímu prostředí i na naší škole.Když vidím, že se lidé špatně chovají k přírodě, hned jena to upozorním.Pokud k tomu budu mít příležitost, zapojím se do akce organizovanémístními ochránci přírody.Někdy chodím v noci pozorovat hvězdy.Kdybych měl/měla nějaké peníze navíc, dal/dala bych je na ochranupřírody.Rád/ráda pozoruji a poslouchám ptáky.Vždycky mě uklidní, když poslouchám zvuky přírody.Je v mých silách pomoci chránit životní prostředí.Kupoval/kupovala bych raději potraviny šetrnějšík životnímu prostředí, i když stojí víc peněz.Snažím se říkat ostatním, že příroda je důležitá.Dokážu ve svém okolí změnit něco k lepšímu.Pomáhal/pomáhala bych sehnat peníze na ochranu přírody.Občas se zastavím a jen tak se dívám na mraky.Když si můžu vybrat, piju raději vodu z kohoutku než kupovanouv láhvi.Když budu chtít, dokážu pomoci přírodě v okolí našeho domova.Třídím doma nebo ve škole papír.Když odcházím z pokoje poslední, vždycky zhasnu světlo.