3 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 25 3.5.1 Klimatická změna První okruh otázek, ke kterým žáci poskytli svou odpověď, se týkal v současné době vysoce aktuálního a mediálně široce diskutovaného tématu klimatické změny. Graf č. 11 zachycuje úroveň míry souhlasu žáků s formulovanými otázkami. Hlavní zjištění z odpovědí žáků naznačují, že: ■ žáci spíše souhlasí s prokázanou existencí problému klimatické změny, k němuž významně přispívá také lidská činnost; ■ žáci spíše souhlasí s tezí, že klimatická změna ovlivní život člověka v budoucnosti, přičemž dopady klimatické změny budou negativní; ■ žáci spíše souhlasí s tím, že každý může přispět k řešení problému globální klimatické změny. Je patrné, že žáci spíše pociťují obavy z důsledků klimatické změny, přičemž jim však není úplně vlastní „katastrofický pohled“, že probíhající klimatickou změnu již nelze zastavit. Doplňující srovnání odpovědí žáků 6. a 9. ročníku základní školy naznačují jednak zvyšující se obavy starších žáků z dopadů klimatické změny a jednak jejich zvyšující se skeptičnost k možnostem řešení problémů s klimatickou změnou souvisejících. GRAF 11 │ Postoj žáků škol k problematice klimatické změny – míra souhlasu žáků s daným tvrzením (průměrné hodnocení žáků; pětibodová škála, −2 = nesouhlas; +2 = souhlas) -2-1012Probíhající klimatickou změnu už nedokážeme zastavit.Mám obavy z toho, jak se mění klima.Změna klimatu má negativní dopady na naše životy.Globální klimatická změna v nejbližších deseti letech ovlivní našeživotní prostředí.Každý může přispět k řešení problému globální klimatické změny.To, že probíhá klimatická změna, je dostatečně dokázáno.Pokud vše půjde stejně jako teď, brzy budeme čelit velké ekologickékatastrofě.Globální klimatická změna ovlivní budoucí generace.Probíhající změny klimatu jsou z velké části ovlivněny lidskoučinností.