3 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 24 vztah pak je forma realizace environmentální výchovy, tj. důraz kladený na badatelskou a projektovou výuku, vícedenní pobytové kurzy, případně aktivity v rámci environmentálně orientovaných klubů a kroužků. GRAF 10 │ Realizace environmentální výchovy ve školách – míra souhlasu žáků s daným tvrzením (průměrné hodnocení žáků; pětibodová škála, − 2 = nesouhlas; +2 = souhlas) 17 3.5 Postoje žáků k dalším environmentálně zasazeným tématům Vedle pohledu žáků na realizaci environmentální výchovy ve školách se šetření zaměřilo také na jejich postoje k dalším environmentálně zasazeným tématům. Hodnocení vztahů mezi odpověďmi žáků na jednotlivé otázky ukázalo na existenci především tří dílčích témat problematiky: ■ klimatická změna; ■ skutečné a potenciální chování žáků; ■ vztah žáků k místu bydliště. Dílčí podkapitoly shrnují hlavní zjištění týkající se těchto témat. 17 Pro účely grafické prezentace je zde, stejně jako na dalších relevantních místech, pracováno se škálou ve smyslu (pseudo)metrických hodnot. -2-1012Při výuce se chodíme často učit ven.Myslím, že mohu svým rozhodováním ovlivnit, co a jak se ve školeučíme o životním prostředí.Byl/a jsem na škole zapojen/a do projektu, ve kterém jsme pomáhaliněco zlepšit v naší obci.Jsme zapojeni do projektu, který by měl pomoci jiným lidem nebopřírodě.Jako žáci můžeme našim učitelům navrhovat, o jakých tématechživotního prostředí bychom se mohli učit.Když ve škole něco čteme o životním prostředí, obvykleo textu kriticky diskutujeme.Jsem spokojený/á s tím, jak se ve škole učíme o klimatické změně.Když se učíme o problémech životního prostředí, ukazujeme si, jaksouvisí s ekonomikou a s problémy obyčejných lidí.Když se učíme o problémech životního prostředí, vždy je zkoumámez různých stran.Když ve škole řešíme nějaký projekt související se životnímprostředím, můžeme sami zvolit postup, který považujeme zanejlepší.Když se učíme o globálních problémech, vždy se učímei o tom, jak mohou souviset s děním u nás doma.Při výuce o životním prostředí vždy propojujeme to, co je teď, s tím,co bylo dříve, nebo s tím, co se teprve může stát.V rámci školy se můžeme zapojovat do různých projektů,ve kterých můžeme sami přispět ke zlepšení stavu životníhoprostředí.Když se bavíme o životním prostředí, má každý právo říct svůjvlastní názor.