3 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 19 GRAF 7 │Spolupráce školy s partnery při realizaci environmentální výchovy (podíl škol příslušné kategorie podle odpovědí učitelů) 3.2.3 Environmentálně odpovědné postupy škol Pro realizaci environmentální výchovy žáků lze za relevantní považovat i praxi samotných škol, kdy environmentálně odpovědné (šetrné) postupy školy mohou být stimulem učení žáků prostřednictvím jejich vlastní zkušenosti. Graf č. 8 ukazuje různou praxi škol v této oblasti. Pozitivně je potřeba hodnotit tu skutečnost, že téměř všechny školy mají vytvořeny podmínky pro třídění základních druhů odpadů papír, plasty a případně baterie– – zároveň téměř čtyři pětiny škol používají úsporné spotřebiče energie . M13ožnost třídit další druhy odpadů je však vlastní výrazně menšímu počtu škol a významné příležitosti lze spatřovat i v zavádění dalších environmentálně odpovědných postupů škol, ačkoli vždy je potřeba mít na paměti omezující finanční, případně legislativní podmínky pro jejich širší implementaci ve školách. 13 Analogicky k těmto zjištěním byla při inspekční činnosti zjištěna podpora třídění odpadů žáky i učiteli téměř na všech školách, uplatňování environmentálně šetrného zacházení se zdroji pak v téměř čtyřech pětinách škol. Pozitivně lze vnímat tu skutečnost, že v případě 40 % škol mají jejich žáci k dispozici kontejnery na tříděný odpad přímo ve třídě, v případě necelé poloviny škol na společném místě pro více tříd a jen v případě 14 % škol na jednom místě pro celou školu. 0 %20 %40 %60 %80 %100 %vysoké školyvolnočasová hnutí dětí a mládežesprávy chráněných krajinných oblastí a národních parkůúřadybotanické zahradydomy dětí a mládeže, střediska volného časulesnické firmy, myslivcimuzea, galerie, knihovnyfiremní sektorzoologické zahradystřediska ekologické výchovy (centra envir. vzdělávání)rozhodně anospíše anospíše nevůbec ne