3 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 16 k naplňování principů udržitelného rozvoje společnosti, jednak k odpovědnému chování jedince. V návaznosti na její ukotvení v RVP se tato podkapitola věnuje několika aspektům průběhu realizace environmentální výchovy v hodnocených školách. 3.2.1 Tematické okruhy environmentální výchovy RVP pro základní vzdělávání vymezuje čtyři tematické okruhy průřezového tématu environmentální výchova – ekosystémy, základní podmínky života, lidské aktivity vztahující se k životnímu prostředí a vztah člověka k prostředí, přičemž tyto okruhy se dále člení do celé řady dílčích témat environmentální výchovy. S ohledem na její průřezový charakter je otázkou, jaká pozornost je dílčím tématům environmentální výchovy ve výuce škol věnována . GRAF 4 │ Míra pozornosti věnovaná dílčím tématům environmentální výchovy ve školách (podíl škol příslušné kategorie podle odpovědí učitelů) Graf č. 4 zachycuje míru pozornosti, kterou hodnocené základní školy věnují ve své činnosti vybraným tématům environmentální výchovy. Je patrné, že ve školách je pozornost věnována především základním znalostním konceptům ekologie (např. ekosystémy, ekologické zákonitosti, poznávání druhů v terénu) a problematice ekologicky šetrného chování člověka. Méně často se naopak výuka zaměřuje na hlavní aspekty environmentálních politik, včetně nástrojů a aktérů těchto politik . Mezi témata environmentální výchovy, která jsou probírána prakticky na všech hodnocených školách, patří také globální problémy životního prostředí, tj. téma přitahující značnou mediální pozornost. 3.2.2 Formy realizace environmentální výchovy, hodnocení žáků a spolupráce S ohledem na svůj charakter průřezového tématu v RVP pro základní vzdělávání je přirozené, že témata environmentální výchovy jsou především zasazena do výuky napříč vzdělávacími obory dále pro zjednodušení a lepší 7 ( srozumitelnost používán obecně vžitý pojem „předmět“), vedle toho však existuje řada dalších zajímavých příležitostí, jak environmentální výchovu ve školách realizovat . Graf č. 5 v tomto ohledu ukazuje, že řada forem realizace 7 Pro relevanci tohoto tvrzení viz také ČŠI (2016). Vzdělávání v globálních a rozvojových tématech v základních a středních školách. Praha: Česká školní inspekce. 0 %20 %40 %60 %80 %100 %hodnocení environmentálních programů politických stranvyužívání právních nástrojů (např. EIA, místní referendum)hodnocení environmentálních politikjednání se zastupci veřejné správy o ochraně životního prostředíčinnost ekologických organizacímapování místní přírodykritické hodnocení mediálních zpráv k environ. problémůminformační zdroje v oblasti životního prostředínakupování sociálně či ekologicky šetrnějších výrobků argumentace v diskusích o problémech životního prostředípoznávání či monitoring druhů v terénuekologické zákonitostišetrné nakládání s přírodními zdrojicharakteristika a vlastnosti ekosystémůohleduplné chování při pobytu v příroděrozhodně anospíše anospíše nevůbec ne