3 │ ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA – PODMÍNKY A PRŮBĚH VZDĚLÁVÁNÍ Environmentální výchova na základních školách ve školním roce 2019/2020 15 venkovní výuku a setkávání v bezprostředním okolí školy. Ačkoli školní zahrada či přírodní učebna nejsou ani nutnou, ani postačující podmínkou pro realizaci výuky ve venkovním prostředí, ukazuje se jejich očekávaný pozitivní vztah k četnost využití takto koncipovaného vzdělávání (viz graf č. 2) Zjištění znázorněná v grafu č. 3 pak ukazují, že i . 6 školám se nabízí řada příležitostí pro obohacování přírodních prvků jejich školní zahrady či přírodní učebny s předpokladem pozitivního dopadu na utváření podnětů žákům k poznání přírody a utváření pozitivního vztahu k ní (viz graf č. ).3 GRAF 2 │ Míra obvyklosti venkovní realizace výuky v teplotně příznivých měsících roku (podíl škol příslušné kategorie podle odpovědí učitelů) GRAF 3 │Přírodní prvky objevující se na školním pozemku či v bezprostředním okolí školy (podíl škol podle odpovědí učitelů) Vedle školní zahrady a přírodní učebny jsou pro environmentální výchovu relevantní také další aspekty materiálního vybavení škol. Vybavenost školy literaturou s ekologickou tematikou byla vyhodnocena jako nepříznivá jen v pětině hodnocených škol. Horší je ovšem vybavenost škol pomůckami, které by žákům umožnily zkoumat vybrané ekologické jevy a zákonitosti v terénu či laboratoři – kladně byla tato oblast hodnocena jen v případě necelých dvou třetin škol. Ve druhé z uvedených oblastí tak lze spatřovat významné příležitosti ke zlepšování, a to také v kontextu používaných metod výuky. 3.2 Průběh vzdělávání Jak již bylo uvedeno, environmentální výchova je v RVP pro základní vzdělávání vymezena jako průřezové téma, které vede žáka k pochopení komplexních vztahů člověka a životního prostředí, a to se záměrem směřovat jednak 6 Výuka ve venkovním prostředí probíhá nejčastěji ve vzdělávacích oblastech Člověk a příroda a Člověk a zdraví; poměrně často také ve vzdělávacích oblastech Člověk a svět práce, Umění a kultura a Člověk a jeho svět; nejméně často pak ve vzdělávacích oblastech Informační a komunikační technologie a Matematika a její aplikace. 0 %20 %40 %60 %80 %100 %Škola nemá školní zahradu či přírodní učebnu.Škola má školní zahradu či přírodní učebnurozhodně anospíše anospíše nevůbec ne0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %mimořádná stanoviště (např. mokřad, jezírko)zachované přirozené porostyúkryty pro živočichyzeleninové záhonyfunkční kompostživý plot z divoce rostoucích keřůovocné stromy či keře s jedlými bobulemikvětiny a kvetoucí trvalky, bylinkymísto pro venkovní výuku a setkávánílistnaté stromy