84Obrázek 6 .2 Schéma profesní dráhy učitele Naplnění a udržení Zmocňování Podpora Rozvoj Vykonávání učitelské profese Počáteční příprava The teaching career pathway model Získávání a výběr vysoce kvalitních zájemců o učitelské vzdělání a pedagogické vedení Vybavení učitelů odpovídajícími znalostmi a dovednostmi prostřednictvím vysoce kvalitní počáteční přípravy Získávání a výběr Zvyšování znalosA a dovednosA učitelů prostřednictvím vysoce kvalitního dalšího vzdělávání Podpora profesního růstu učitelů prostřednictvím uvádějících ak2vit, mentorování a spolupráce Podpora učitelů v samostatnos2, pedagogickém vedení a příležitostech kariérního rozvoje Udržení učitelů vytvářením podmínek pro ocenění jejich práce, pracovní naplnění a spokojenost Zdroj: OECDSpolu s podporou společnosti je dle OECD žádoucí věnovat pozornost systematické práci se zájemci o učitelskou profesi a neméně žádoucí musí být snaha udržet a motivovat k setrvání v profesi i zkuše-nější učitele. V mezinárodním pohledu jsou dle zjištění TALIS zkušenější učitelé mj. v menší míře 68přesvědčeni, že si společnost jejich práce váží.Na úrovni vzdělávacího systému by podle OECD měly být ve větší míře vytvářeny podmínky pro uskutečňování aktivit dalšího vzdělávání učitelů přímo ve školách umožňujících zohlednění spe-cifik jednotlivých škol. Podle zjištění TALIS je přínos takových aktivit větší a klíčové je, aby byl jejich součástí prostor pro vzájemnou spolupráci učitelů, výměnu zkušeností , včetně konkrétních prvků, 69jako je např. tandemová výuka nebo výuka menších skupinek žáků v rámci třídy. 70Z pohledu OECD je žádoucí poskytnout specifickou podporu nejen začínajícím učitelům, ale také začínajícím ředitelům71 například formou mentorování. Navrhována je podpora pro vytváření sítí ředitelů, v rámci kterých by zkušenější ředitelé mohli poskytnout mentorování začínajícím ředitelům.68 V rámci druhého dílu mezinárodní zprávy k TALIS 2018 se jedná o policy pointer číslo 9.69 V rámci druhého dílu mezinárodní zprávy k TALIS 2018 se jedná o policy pointer číslo 13.70 V rámci druhého dílu mezinárodní zprávy k TALIS 2018 se jedná o policy pointer číslo 23.71 V rámci druhého dílu mezinárodní zprávy k TALIS 2018 se jedná o policy pointer číslo 21.