83Doporučení OECDInspirací pro zlepšení podpory práce učitelů a ředitelů v České republice mohou být i mezinárodně orientovaná doporučení, která připravila na základě celkových zjištění TALIS 2018 Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).OECD v šetření TALIS pracuje s pěti pilíři učitelské profese, které jsou znázorněny na obrázku 6. 1. Většina z celkem 43 doporučení , která OECD nabízí, je navázána na schéma profesní dráhy učitele 66znázorněné na obrázku 6. 2. Na pozadí jednotlivých fází OECD apeluje klást důraz na ocenění učite-lů, dynamiku na trhu práce, predikce potřebného množství učitelů a ředitelů.Obrázek 6 .1 Pilíře učitelské profeseThe five pillars of teacher professionalism in TALIS 2018 Učitelská profese Znalos2 a dovednos2 Kariérní příležitos2 Výměna zkušenosA a vzájemná spolupráce Odpovědnost a autonomie Pres2ž a postavení Zdroj: OECDNěkterá z doporučení OECD na tomto místě stručně představujeme. Z dlouhodobého hlediska se v naší zemi pravděpodobně neobejdeme bez výraznější veřejné kampaně vysvětlující nezastupitelný význam a společenský přínos práce učitelů .67 Podle OECD je v rámci takové kampaně vhodné zdů-razňovat velmi komplexní povahu učitelské profese, jejíž náročnost se postupně zvyšuje s ohledem na společenské změny, pokračující digitalizaci a různorodost individuálních vzdělávacích potřeb.66 OECD v angličtině hovoří o tzv. policy pointers.67 V rámci druhého dílu mezinárodní zprávy k TALIS 2018 se jedná o policy pointer číslo 8.