79je spokojeno nebo velmi spokojeno 36 % českých ředitelů (v EU 42 %, rozdíl nicméně není statisticky významný), výrazně vyšší míru spokojenosti oproti situaci v EU (59 %) vyjadřují čeští ředitelé (73 %) v souvislosti s podmínkami pracovní smlouvy (odměny, rozvržení pracovní doby).Spokojenost v těchto třech oblastech se mezi řediteli základních škol a gymnázií významně neliší, s výjimkou výroku „Rád/a bych přešel/přešla na jinou školu, kdyby to bylo možné,“ s nímž nesouhla-sil žádný ředitel víceletého gymnázia, ale souhlasilo 6 % ředitelů základních škol. Ředitelé menších škol (do 311 žáků) vyjadřují vyšší míru naprostého souhlasu s tvrzením, že jsou celkově ve svém 55zaměstnání spokojeni (31 %), v porovnání s řediteli středně velkých (21 %) a velkých škol (13 %). Ředitelé vesnických škol pak v porovnání s kolegy ze škol ve větších městech ve větší míře souhlasili s výrokem, že výhody tohoto povolání jednoznačně převažují nad jeho nevýhodami (83 % ředitelů škol v sídlech do 3 000 obyvatel, 62 % v sídlech nad 3 000 obyvatel).Dotázaní čeští ředitelé by v profesi rádi zůstali i nadále, a to v průměru po dobu 8,8 let (v EU 7,5 let). Delší průměrnou dobu, po kterou by chtěli ještě vykonávat práci ředitele či ředitelky, uváděli respon-denti, kteří byli v profesi po dobu kratší 5 let (12,2 let) oproti zkušenějším kolegům, tj. těm, kteří v profesi ředitele působí již déle než 5 let (7,2).5 .6 Stres v zaměstnáníProfese ředitele je náročná a může přinášet množství situací, které mohou pro ředitele představovat zdroj stresu. Ten může v dlouhodobém horizontu vést až k syndromu vyhoření a k odchodu z profe-se. Proto se na téma stresu zaměřilo i šetření TALIS 2018.Graf 5 .6 Podíl ředitelů, pro které jsou následující skutečnosti docela nebo do velké míry zdro-jem stresu93744840353527202786550554034472760 %20 %40 %60 %80 %100 %P íliš mnoho administra vní práce (nap . vypl ování formulá ) ř�řňřůVycházení vst íc m nícím se po adavk m správních orgán na řěžůůjakékoliv úrovni ve ejné správy řZodpov dnost za výsledky ák ěž ůŘešení obav rodi i zákonných zástupc čů čůPovinnos navíc kv li chyb jícím zam stnanc m �ůěěůVycházení vst íc pot ebám ák se speciálními pot ebami řřž ůřUdr ování disciplíny ve škole žP íliš mnoho práce s hodnocením u itel a následnou zp tnou řčůěvazbou Zastrašování nebo slovní napadání ze strany ák ž ůČREUPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.55 Ve vzorku TALIS měly školy s větším počtem žáků větší pravděpodobnost být vybrány. Jedná se zde tedy o menší školy z hlediska škol zahrnutých ve vzorku TALIS 2018 (311 žáků je hranice prvního tercilu).