782018). Větší část pracovní doby jednáním s rodiči tráví v průměru v ČR ředitelé soukromých škol 53(13 %) oproti ředitelům škol veřejných (8 %).Kapitola 2.2 se zabývá spokojeností učitelů v zaměstnání. Šetření TALIS zjišťovalo také spokojenost ředitelů s profesí, kterou si vybrali, a s konkrétním pracovním prostředím (graf 5.5).Graf 5 .5 Podíl ředitelů, kteří souhlasí či rozhodně souhlasí s uvedenými výroky598979796699141636731596959595728671942590 %20 %40 %60 %80 %100 %Rád/a bych p ešel/p ešla na jinou školu, kdyby to bylo mo né. řřžPráce v této škole m t ší.ě ěDoporu il/a bych tuto školu jako dobré pracovišt . čěSe svým výkonem v této škole jsem spokojen/a. Celkov jsem ve svém zam stnání spokojen/a.ěěVýhody tohoto povolání jednoznačně převažují nad jeho nevýhodami. Kdybych se měl/a znovu rozhodnout, volil/a bych opět tuto práci/pozici. Lituji svého rozhodnu� stát se ředitelem/ředitelkou. Říkám si, jestli by nebylo lepší, kdybych si býval/a zvolil/a jiné povolání. Jsem spokojen/a s platem, který za svou práci dostávám.Bez ohledu na plat jsem spokojen/a s platem a podmínkami svépracovní smlouvy (např. odměny, rozvržení pracovní doby).Pracovní prostředíProfesePracovní podmínkyČREUPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.V mezinárodním srovnání patří Česká republika (spolu např. s Rakouskem, Chorvatskem, Maďar-skem, Slovenskem nebo Švédskem) k zemím, v nichž ředitelé vyjadřují nejvyšší míru spokojenosti s pracovním prostředím (tj. více než 90 % ředitelů souhlasí se čtyřmi pozitivně formulovanými tvr-zeními a méně než 10 % ředitelů s negativně formulovaným tvrzením). Přestože některá jiná zjištění naznačují, že o pozici ředitele není v České republice příliš zájem (např. podle tematické zprávy ČŠI se ve 48 % případech konkurzů na tuto pozici přihlásil jediný uchazeč), setrvávají čeští ředitelé ve 54své pozici často dlouhodobě (průměrná délka celkových pracovních zkušeností v pozici ředitele je v České republice 12,2 let, v EU jen 9,4). To může souviset právě s jejich vyjadřovanou spokojeností s pracovním prostředím.Co se týče spokojenosti s profesí ředitele jako takové, je situace českých ředitelů podobnější situaci ředitelů napříč EU. S výrokem, že „výhody tohoto povolání jednoznačně převažují nad jeho nevý-hodami“, souhlasilo přibližně sedm ředitelů z deseti (podobně jako v EU), 91 % ředitelů by si znovu vybralo tuto práci/pozici, kdyby se mělo znovu rozhodnout (86 % v EU). Pouze jeden ředitel z 25 lituje svého rozhodnutí stát se ředitelem.Poslední oblast, kterou v rámci tohoto tématu šetření TALIS 2018 zkoumalo, byla spokojenost s pla-tem a podmínkami pracovní smlouvy (pracovní podmínky). S platem, který za svoji práci dostávají, 53 V TALIS 2013 se jednalo o položku „Administrativní a ředitelské úkony a porady“, která byla v TALIS 2018 rozdělena do dvou položek „Administrativní úkony a schůzky“ a „Úkony a schůzky související s vedením školy“.54 https://www.csicr.cz/getattachment/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Informace-Konkurzy-na-reditele-skol-a-skolskych-za/Konkurzy-na-reditele-informace.pdf