745 .3 Vedení (leadership) ve školeTato část národní zprávy se zaměřuje na to, jak často ředitelé vykonávají vybrané činnosti související s vedením (leadershipem) ve škole. Šetření TALIS pracuje s pojetím leadershipu pro učení (leader-ship for learning), které se vztahuje k různým oblastem práce ředitele a jeho úkolům, které jsou zamě-řeny na zlepšení výkonu učitelů a výsledků žáků. Šetření TALIS se zaměřovalo na činnosti v rámci čtyř typů (oblastí): přímého a nepřímého pedagogického vedení, činností v oblasti administrativy a tzv. systémového vedení (graf 5.2).Graf 5 .2 Podíl ředitelů, kteří se v této škole v uplynulých 12 měsících zabývali často nebo velmi často následujícími činnostmi745463556969608615551866405253696261734762380 %20 %40 %60 %80 %100 %Spolupracoval/a jsem s u iteli p i ešení káze ských problém ve čř řňůt íd . ř ěSledoval/a jsem výuku ve t íd . ř ěNa základ svého pozorování jsem u itel m poskytoval/a zp tnou ěčůěvazbu. Pracoval/a jsem na plánu profesního rozvoje této školy. Podnikal/a jsem kroky k zajišt ní toho, aby se u itelé cí li ěč�zodpov dní za studijní výsledky svých ák . ěž ůPodnikal/a jsem kroky k zajišt ní toho, aby se u itelé cí li ěč�zodpov dní za zdokonalování svých výukových schopnos . ě�Ak vn jsem vytvá el/a takové podmínky, aby mohli u itelé ve � ěřčvzájemné spolupráci vytvá et nové vyu ovací postupy. řčKontroloval/a jsem postupy a výstupy školní administra vy. �Řešil/a jsem problémy s rozvrhem vyu ovacích hodin v této škole. čPoskytoval/a jsem rodi m nebo zákonným zástupc m informacečůůo škole a o výkonech ák . ž ůSpolupracoval/a jsem s editeli jiných škol na ob ných pracovních ř�žúkolech. Přímé pedagogickéNepřímé pedagogickéAdministra�vníSystémovéČREUPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.V oblasti přímého pedagogického vedení uvádí více než polovina českých ředitelů (54 %), že často nebo velmi často sledovala v posledních 12 měsících výuku ve třídě, což je větší podíl než v případě průměru EU (40 %). Tradičně nejvyšší podíly ředitelů, kteří uvádějí, že tuto činnost vykonávají často či velmi často, se nacházejí v asijských zemích (Vietnam 91 %, Šanghaj, Čína 85 % či Tchaj-wan, Čína 82 %), patří mezi ně ale i některé evropské země (Rumunsko – 79 % či Bulharsko – 77 %). Není bez zajímavosti, že ve Finsku to uvádí jen 10 % ředitelů, což souvisí také s nízkou mírou poskytování zpětné vazby finským učitelům (viz kap. 4.4). Toto zjištění by bylo možné interpretovat také jako výraz důvěry finských ředitelů ve své učitele. Ve srovnání s EU (52 %) také vyšší podíl českých ředi-telů uvádí, že často nebo velmi často poskytuje na základě svého pozorování zpětnou vazbu učitelům (63 %), což je podobný podíl jako v sousedním Rakousku (66 %), ale již méně než na Slovensku (78 %) či v Rumunsku (87 %) a Bulharsku (90 %).