73odpovědnost za určitou činnost existují v oblasti stanovování nástupních platů učitelů, včetně plato-vého výměru (94 % v ČR, 29 % v EU), rozhodování o zvýšení platů učitelů (91 % v ČR, 31 % v EU) či určování obsahu předmětu nebo semináře, včetně ŠVP a RVP (87 % v ČR, 34 % v EU). Výhradní rozho-dování ředitelů (tedy bez klíčové odpovědnosti dalších učitelů, členů týmu vedení školy či školské rady) je patrné zejména v personálních a finančních otázkách, a tam se také nejvíce odlišuje od situace v EU. Například 74 % ředitelů uvedlo výhradní klíčovou odpovědnost za rozhodování o dočasném či trvalém propouštění učitelů ze zaměstnání (41 % v EU), 73 % o stanovování nástupních platů učitelů, včetně platového výměru (20 % v EU), 70 % o jmenování či přijímání učitelů (42 % v EU), a 64 % o rozhodo-vání o zvýšení platů učitelů (oproti 19 % v EU). Oproti situaci v EU uvádí v České republice rovněž 52vysoký podíl ředitelů samostatné rozhodování (bez aktivní role dalších učitelů, členů týmu vedení školy či školské rady) o přijímání žáků do školy (72 % v ČR, 41 %v EU). Výsledky TALIS tedy potvrzují do-minantní rozhodovací roli ředitele v mnoha oblastech života školy, ovšem s výjimkou kurikula a výuky, kde sice více než 70 % ředitelů uvádí, že mají klíčovou odpovědnost v rozhodování o nabídce předmětů, určování obsahů předmětu či semináře (včetně ŠVP a RVP) či o volbě výukových materiálů, avšak jen méně než 7 % uvádí v těchto oblastech výhradní rozhodování.5 .2 Tým vedení školy„Tým vedení školy“ v šetření TALIS označuje skupinu osob ve škole, která odpovídá za vedení a říze-ní školy, přijímá rozhodnutí např. v otázkách výuky, využití zdrojů, vzdělávacího programu, hodno-cení výsledků a úspěšnosti i další strategická rozhodnutí spojená s odpovídajícím fungováním školy. Existence týmu vedení školy je v České republice běžná (v 93 % zapojených škol) stejně jako v jiných státech EU (v průměru v 92 % zapojených škol), přičemž v existenci týmu vedení školy nejsou statis-ticky významné rozdíly z hlediska velikosti školy (podle počtu žáků). Oproti jiným zemím jsou jeho členy ve větší míře hlavní ekonom/ka (72 % v ČR, 57 % v EU), zástupci ředitele (98 % v ČR, 83 % v EU) a zástupci pro vzdělávání určitého oboru (např. pro určité předměty či stupně vzdělávání; 59 % v ČR, 48 % v EU). Naopak v menší míře, než je v EU běžné, se tým vedení školy v České republice skládá z rodičů nebo zákonných zástupců (13 % v ČR, 26 % v EU) či žáků (13 % v ČR, 18 % v EU).Tabulka 5 .1 Složení týmu vedení školy (v %)Členové týmu vedení školyČREUŘeditel/ka školy10099*Zástupce ředitele9883*Hlavní ekonom/ka školy7257*Zástupci pro vzdělávání určitého oboru5948*Učitelé4952Školská rada4143Rodiče nebo zákonní zástupci1326*Žáci1318Jiné osoby1725** rozdíl je statisticky významný (p<0,05)52 V časovém srovnání oproti TALIS 2013 došlo ke statisticky významnému snížení podílu ředitelů, kteří uvádějí klíčovou odpovědnost za zvyšování platů učitelů (o 6 %), stále je však tento podíl (91 %) ze všech zemí TALIS se srovnatelnými daty po Švédsku druhý nejvyšší.