725 Vedení školy5 .1 Autonomie škol a ředitelůZ předchozích mezinárodních šetření (např. PISA nebo TALIS 2013) je již známo, že Česká republi-ka má ve srovnání s jinými zeměmi vysokou míru autonomie škol. Zjištění z šetření TALIS 2018 tuto skutečnost zcela potvrzují, jak dokládají i výsledky prezentované v grafu 5. 1. Ředitelé měli v dotaz-níku TALIS odpovědět na otázku, kdo má v případě jejich školy klíčovou odpovědnost za vybrané činnosti týkající se rozhodování v různých oblastech, přičemž „klíčovou odpovědností“ bylo myšle-no to, že odpovědná osoba hraje aktivní roli v procesu rozhodování. U každé činnosti přitom mohli označit sebe (ředitel/ka školy), další členy týmu vedení školy, učitele (avšak nikoli jako členy týmu vedení školy), školskou radu či správní orgán na jakékoliv úrovni státní správy. V grafu 5.1 jsou po-mocí barevných pruhů znázorněny podíly ředitelů, kteří v dané oblasti mají klíčovou odpovědnost, a černými kruhy podíly ředitelů, kteří v dané věci rozhodují výhradně (tj. klíčovou odpovědnost za danou oblast nese jen ředitel, nikoli další učitelé či členové týmu vedení školy).Graf 5 .1 Podíl ředitelů, kteří uvedli, že mají klíčovou odpovědnost při rozhodování v uvedených oblastech1009994929199878189877168592967316975545934470 %20 %40 %60 %80 %100 %Jmenování nebo p ijímání u itel řčůDo asné i trvalé propoušt ní u itel ze zam stnání ččěčůěStanovení nástupních plat u itel , v etn platového vým ru ů čůčěěRozhodování o vyu i nan ních prost edk z rozpo tu v rámci ž � fičřůčškoly Rozhodování o zvýšení plat u itel ů čůRozhodování o p ije ák do školy ř � ž ůStanovení zásad pro hodnocení chování ák a káze ských opat ení ž ůňřStanovení zásad pro hodnocení ák , v etn hodnocení na národní ž ů čěči krajské úrovni Rozhodování o nabídce p edm t a seminá řě ůřůUr ování obsahu p edm tu i seminá e, v etn ŠVP a RVP čřěčřčěVolba výukových materiál ůLidské zdrojeRozpočetPravidla a postupy ve školeKurikulum a výukaČREUPodíl editel , kte í v dané oblas rozhodují výhradn .řůř�ěPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Je patrné, že ve srovnání s EU uvádí významně vyšší podíl českých ředitelů, že mají klíčovou odpověd-nost při rozhodování ve všech oblastech, na které se šetření TALIS zaměřovalo, od lidských zdrojů po-čínaje přes rozpočet a stanovení školních pravidel a postupů až po záležitosti kurikula a výuky. Největší rozdíly (oproti situaci v zapojených zemích Evropské unie) v podílech ředitelů uvádějících klíčovou