67zjišťování ohlasu žáků na výuku došlo v uplynulých letech k výraznému nárůstu podílu učitelů, kteří se s takovou zpětnou vazbou setkali (o 16 p. b. od roku 2013).73 % učitelů v České republice uvádí pozitivní dopad zpětné vazby na svůj styl výuky, přičemž tento podíl je vyšší u mladších učitelů (pozitivní dopad na výuku uvádí 82 % učitelů mladších 30 let) než u jejich starších kolegů (70 % učitelů nad 50 let). V průměru zemí EU deklaruje pozitivní dopad zpětné vazby 66 % učitelů.Mobilita učitelůDefinice přeshraniční mobility v šetření TALIS zahrnuje čas strávený studiem, výukou nebo výzku-mem v cizí zemi, po jehož uplynutí se učitel vrací do své země. V rámci svého studia pobývalo v zahraničí 12 % českých učitelů, obdobný podíl (11 %) vycestoval do zahraničí v rámci regionální-ho nebo národního programu. Prostřednictvím programu EU (např. Erasmus +) vyučovalo v cizině 16 % učitelů České republiky. Okolo jedné pětiny učitelů pak pobývalo pracovně v zahraničí na základě spolupráce organizované školou či z vlastní iniciativy. Alespoň jedné z uvedených forem zahraničního pobytu se zúčastnila polovina českých učitelů, přičemž tento podíl je vyšší u zkuše-nějších učitelů s praxí nad 5 let (53 %) než u jejich kolegů s praxí do 5 let (41 %). Mezi jednotlivými zeměmi TALIS, které mobilitu učitelů zařadily do dotazníku, existují velké rozdíly. Podíl učitelů 50pobývajících pracovně v zahraničí se pohybuje od 2 % ve Vietnamu po 82 % na Islandu. Nejvyšší míra mobility učitelů byla zjištěna v zemích EU, což je dáno především specifickou formou podpory prostřednictvím evropských dotačních programů.Graf 4 .11 Podíl učitelů, kteří v rámci své práce nebo studia pobývali pracovně v zahraničí12161122230 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %Jako student/ka v rámci svého pedagogického vzd lávání ěJako u itel/ka v rámci programu EU (nap . program čřErasmus+/Comenius) Jako u itel/ka v rámci regionálního nebo národního čprogramu Jako u itel/ka na základ spolupráce organizované školou čěnebo p íslušnými školskými orgány řJako u itel/ka z vlastní inicia vy č�Učitelé, kteří uvedli, že se nějakého zahraničního pobytu zúčastnili, dále specifikovali účel svého za-hraničního působení. Nejvíce českých učitelů (67 %) doprovázelo žáky na zájezdu, pro 55 % učitelů bylo účelem zahraničního pobytu učení se jazyku a 46 % učitelů navazovalo kontakty se školami v zahraničí. Čtvrtina učitelů v zahraničí vyučovala.50 Jednalo se o volitelnou položku dotazníku. Ne všechny země zařadily téma mobility do učitelského dotazníku, proto nelze výsledky prezentovat v kontextu průměru zemí EU.