66Zpětná vazbaŠetření TALIS se dlouhodobě zabývá otázkou, nakolik učitelé dostávají zpětnou vazbu na svou práci, neboť efektivní zpětná vazba napomáhá k odhalování silných a slabých stránek v jejich výuce, čímž nepřímo přispívá k jejímu zkvalitňování. „Zpětná vazba“ byla v učitelském dotazníku TALIS obecně definována „…jako soubor veškerých poznatků o Vaší výuce, které získáte na základě toho, že se někdo zabývá Vaší prací (např. hospitace ve Vaší výuce, debaty o Vašem vzdělávacím programu či o výsled-cích Vašich žáků). Zpětnou vazbu můžete dostat v rámci neformálních rozhovorů nebo více formálním a systematickým způsobem.“Učitelé byli dotázáni, jakou formou obdrželi zpětnou vazbu a kdo ji poskytuje, a dále měli zhodnotit, zda měla tato zpětná vazba pozitivní dopad na jejich styl výuky.Graf 4 .10 Podíl učitelů, kteří obdrželi zpětnou vazbu od následujících subjektů 1243567115973950 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 % 100 %Nikdy jsem v této škole nedostal/a takovou zp tnou vazbu.ěJednotlivci nebo orgány mimo školu.Jiní kolegové (kte í nejsou sou ás týmu vedení školy).řč �Ředitel/ka školy nebo len(ové) týmu vedení školy.čČR EUPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.V České republice se s nějakou formou zpětné vazby setkali během své kariéry všichni učitelé (99 %), nejčastěji ji obdrželi od ředitele školy nebo členů týmu vedení školy (95 % učitelů), případně od ji-ných kolegů ve škole (73 %). Necelé dvě třetiny českých učitelů se setkaly s nějakou formou zpětné vazby od jednotlivců nebo orgánů mimo školu (viz graf 4.10). K nižší hodnotě průměru EU v pří-padě hodnocení učitelů jednotlivci nebo orgány mimo školu přispívají především Itálie, Portugalsko a Finsko, které se obecně vyznačuje absencí externího hodnocení učitelů. Ve všech uvedených ze-mích činí podíl učitelů, kteří obdrželi nějakou formu externí zpětné vazby, okolo 20 %. Přibližně 40 % českých učitelů uvádí, že obdrželi zpětnou vazbu ze dvou nebo třech různých zdrojů. Ve všech výše uvedených případech se jedná o nadprůměrné hodnoty ve srovnání s průměrem EU. To může být způsobeno širokou definicí zpětné vazby v šetření TALIS, která zahrnovala následující položky: hospitace ve třídě, zjišťování ohlasu žáků na výuku, hodnocení faktických znalostí učitele, externí výsledky žáků, které učitel učí (např. výsledky národního testování), výsledky školy a tříd (např. prospěch, výsledky projektů, výsledky testů) a sebehodnocení práce učitele (např. prezentace hodnocení portfolia, analýza výuky s použitím videa). Z uvedených forem zpětné vazby se učite-lé v českých školách setkávají nejčastěji s hospitacemi ve třídě (setkalo se s ní 96 % učitelů, což je o 23 % více, než činí průměr EU), zpětnou vazbou založenou na výsledcích školy a tříd (87 %, EU 4968 %) a zpětnou vazbou od žáků (82 %, EU 46 %). V případě poslední uvedené položky zaměřené na 49 To odpovídá nadprůměrnému podílu ředitelů poskytujících zpětnou vazbu, viz kapitolu 5.3 Vedení (leadership) ve škole.