644 .4 Prostředí podporující spolupráci učitelůŠetření TALIS považuje spolupráci za významný aspekt profesionality učitelů, neboť přispívá ke sdílení nápadů i šíření příkladů dobré praxe a vzájemné interakce dávají vzniknout přidané hodnotě posilující učení učitelů a zlepšování vlastní praxe.V České republice 87 % učitelů rozhodně souhlasí nebo souhlasí, že ve škole společně vytváří atmo-sféru vzájemné podpory a spolupráce. O něco vyšší je tento podíl v soukromých školách, kde činí 96 %, oproti školám veřejným, kde je o 9 p. b. nižší. Průměr v zemích EU činí 79 %, dalo by se tedy říci, že atmosféra vzájemné podpory a spolupráce je v ČR rozšířenější než v průměru ostatních ev-ropských zemí.Graf 4 .9 Podíl učitelů, kteří se účastní vybraných kolaborativních aktivitVyu uji týmov spole n s jinými u iteli čěč ěčv té e t íd . žř ěPozoruji výuku ostatních u itel a poskytuji čůjim zp tnou vazbu. ěZapojuji se do spole ných ak vit nap í č�ř čt ídami a v kovými skupinami (nap . do řěřprojekt ). ůVyměňuji si u ební materiály s kolegy. čProbírám s kolegy studijní pokroky konkrétních ák .ž ůSpolupracuji s ostatními u iteli v této škole čs cílem zabezpe it stejné standardy p i čřhodnocení pokroku ák . ž ůÚ astním se spole ných porad. ččSpole n s kolegy pracujeme na svém č ěprofesním rozvoji. 26711813750416773405047601623293245616582445431254944454065694561453122117632116811980 %20 %40 %60 %80 %100 %EUČREUČREUČREUČREUČREUČREUČREUČRAlespo jednou za m sícňěMén ne jednou za m sícěžěNikdyPři pohledu na konkrétní aktivity (graf 4.9) se ukazuje, že čeští učitelé v nadprůměrné míře probírají s kolegy studijní pokroky konkrétních žáků (alespoň jednou za měsíc tak činí 73 % z nich, průměr EU 67 %) a spolupracují s ostatními učiteli za účelem zajištění standardů při hodnocení pokroku 47žáků (alespoň jednou za měsíc tak činí 50 % učitelů, průměr EU 40 %). Naopak v podprůměrné míře se v českých školách vyskytuje týmová výuka. Společně ve třídě s jinými učiteli vyučuje alespoň 48jednou za měsíc pouze 7 % českých učitelů, což je výrazně pod hodnotou EU (26 %). 61 % českých učitelů navíc uvádí, že společnou výuku nepraktikují nikdy (v EU je tento podíl 45 %). V nižší míře 47 Otázka neupřesňovala konkrétní formu těchto rozhovorů.48 V kontextu České republiky si pod oblastí týmové výuky můžeme představit i párovou (tandemovou) výuku.