634 .3 Překážky účasti na profesním rozvojiV návaznosti na informace o různé míře účasti učitelů na aktivitách profesního rozvoje v jednotli-vých zemích se šetření TALIS 2018 zabývá mimo jiné možnými příčinami, které mohou tuto míru ovlivňovat. Na škále vyjadřující míru souhlasu učitelé posuzovali bariéry v účasti na profesním roz-46voji, s nimiž se ve svém zaměstnání setkávají. Mohou to být např. nedostatek času, finanční náročnost či nízká podpora ze strany zaměstnavatele. Pro přibližně polovinu českých učitelů (51 %) představuje překážku v účasti na profesním rozvoji kolize s jejich pracovním rozvrhem. Přibližně jedna třetina českých učitelů pak vnímá jako bariéru v účasti na profesním rozvoji nedostatek času kvůli rodinným povinnostem, nedostatek motivace a finanční náročnost profesního vzdělávání. Poslední dvě uvedené překážky jsou nicméně zmiňovány výrazně méně často, než je tomu v ostatních zemích EU (viz graf 4.8). Uvedená zjištění dokládají větší otevře-nost českých učitelů dále se vzdělávat a rozvíjet ve svém oboru ve srovnání s průměrem EU.Graf 4 .8 Podíl učitelů, kteří považují následující skutečnosti za překážku v účasti v profesním vzdělávání10 26 39 44 52 38 52 8 15 22 30 31 35 51 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Nemám potřebné předpoklady (např. kvalifikaci, zkušenosH, odpracované roky). Zaměstnavatel jej dostatečně nepodporuje. Neexistuje žádná vhodná nabídka profesního vzdělávání. Profesní vzdělávání je příliš finančně náročné. K účasH v akHvitách profesního vzdělávání nejsem nijak moHvován/a. Nemám čas kvůli rodinným povinnostem. Profesní vzdělávání koliduje s mým pracovním rozvrhem. ČR EU Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Od roku 2013 se nejvíce snížil podíl učitelů, kteří jako překážku účasti na profesním rozvoji označují nedostatek podpory ze strany zaměstnavatele (z 21 % na 15 %), vysokou cenu školení (ze 36 % na 30 %) a nedostatek motivace (z 38 % na 31 %). V uvedeném pětiletém období naopak vzrostl podíl učitelů, kteří se nemohou účastnit aktivit profesního rozvoje z časových důvodů: kvůli rodinným po-vinnostem (z 32 % na 35 %) a kolizi s pracovním rozvrhem (ze 45 % na 51 %). Absence podpory ze strany zaměstnavatele, stejně jako kolize s pracovním rozvrhem, brání účasti na profesním rozvoji ve vyšší míře učitelům víceletých gymnázií než učitelům základních škol (v obou případech činí rozdíl 7 procentních bodů).46 „Rozhodně nesouhlasím“, „Nesouhlasím“, „Souhlasím“, „Rozhodně souhlasím“.