61pokles může souviset mimo jiné se změnou zaměření dotačních programů, které se v období před konáním šetření TALIS 2013 soustředily velmi často právě na podporu v oblasti ICT. Této oblasti je třeba věnovat i nadále zvýšenou pozornost, neboť některé studie naznačují pozitivní dopad využívá-ní ICT ve výuce na vzdělávání žáků s nízkým socioekonomickým statusem.Ve většině zemí TALIS lze sledovat opačný trend, tj. vzestup míry účasti učitelů na vzdělávání za-měřeném na využívání ICT ve výuce mezi roky 2013 a 2018. Nejvyšší rozdíly (19 procentních bodů a více) byly zjištěny v severských zemích: Finsku, Norsku, Švédsku a na Islandu.Graf 4 .6 Podíl učitelů, kteří se účastnili profesního rozvoje zaměřeného na ICT, a podíl učite-lů, kteří pociťují velkou potřebu profesního rozvoje v této oblasti (rozdíl mezi roky 2013 a 2018 v procentních bodech)-30 -20 -10 0 10 20 30 Finsko Norsko Švédsko Island Japonsko Chorvatsko Itálie Šanghaj (Čína) Nizozemsko Estonsko Francie Gruzie Izrael Bulharsko Vlámsko (Belgie) Nový Zéland Singapur Korejská republika Brazílie Lotyšsko Alberta (Kanada) Anglie (Velká Británie) Chile Španělsko Slovensko Dánsko Portugalsko Austrálie Rumunsko Mexiko Česká republika ICT dovednos[: zahrnuto v profesním rozvoji ICT dovednos[: velká potřeba profesního rozvoje Rozdíl v procentních bodech ICT dovednosti: zahrnuto v profesním rozvoji (rozdíl není statisticky významný)ICT dovednosti: velká potřeba profesního rozvoje (rozdíl není statisticky významný)Potřeba a/nebo účast na profesním rozvoji zaměřeném na dovednosti ICT se mezi roky 2013 a 2018 zvýšilaPotřeba a/nebo účast na profesním rozvoji zaměřeném na dovednosti ICT se mezi roky 2013 a 2018 snížila