56v Litvě, Šanghaji, Lotyšsku, Vietnamu a Korejské republice (nad 50 %), nejméně potom na Slovensku a v Dánsku (7 % a méně).Pozitivní dopad profesního rozvoje na práci učitelů a charakteristiky efektivního profesního rozvojeUčitelé byli požádáni, aby se zamysleli nad všemi činnostmi v rámci svého profesního rozvoje za po-sledních 12 měsíců a zhodnotili, zda měla jedna či více z nich pozitivní dopad na jejich práci. Kladně odpovědělo 78 % českých učitelů (bez rozdílu, zda se jednalo o začínající nebo zkušenější učitele) a stejný podíl učitelů v zemích EU. Mezi státy EU, kde je tento podíl nejvyšší, patří Lotyšsko, Litva, Slovinsko (pozitivní dopad deklaruje 87 % a více učitelů). Naopak nejméně učitelů vnímá pozitivní dopad absolvovaného profesního rozvoje v Maďarsku, Belgii a Bulharsku (70 % a méně).Pod vlivem výsledků výzkumů z minulých let se šetření TALIS 2018 zaměřilo mimo jiné na zkoumá-ní vlivu účasti na aktivitách profesního rozvoje na spokojenost učitelů v práci. Získaná data potvrzu-jí, že učitelé, kteří deklarují pozitivní dopad aktivit profesního rozvoje na svou práci, vykazují vyšší míru spokojenosti v zaměstnání ve srovnání s učiteli, kteří takový pozitivní dopad nepociťují.Graf 4.2 zobrazuje rozdíl v hodnotě indexu Spokojenost v práci mezi učiteli, kteří se v posledním 44 roce zúčastnili některé aktivity profesního rozvoje s pozitivním dopadem na jejich práci, a učiteli, kteří se takové aktivity nezúčastnili. Ve všech zapojených zemích TALIS (s výjimkou dvou: Slovin-ska a Nizozemska) vykazují učitelé, kteří se v posledním roce před šetřením TALIS 2018 zúčastnili některé aktivity profesního rozvoje s pozitivním dopadem, vyšší spokojenost v práci. Největší efekt má tato proměnná ve Spojených arabských emirátech, Singapuru, USA a Korejské republice. Tyto výsledky naznačují, že účast na efektivním profesním rozvoji může přispět ke spokojenosti učitelů, a tím přispět mimo jiné ke snižování míry odchodů učitelů ze zaměstnání. 44 Index byl zkonstruován z následujících položek: „Výhody učitelského povolání jednoznačně převažují nad jeho nevýhodami“, „Kdybych se měl/a znovu rozhodnout, volil/a bych opět práci učitele“, „Lituji svého rozhodnutí stát se učitelem/učitelkou“, „Říkám si, jestli by nebylo lepší, kdybych si býval/a zvolil/a jiné povolání“.