52Graf 3 .18 Průměrný podíl času běžné vyučovací hodiny věnovaný podle vyjádření učitelů jed-notlivým činnostem7 8 9 14 84 78 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % ČR EU Administra:vní úkony Zjednávání pořádku ve třídě (udržování kázně) Vlastní vyučování a učení Jak ukazuje graf 3.18, čeští učitelé ve srovnání s EU věnují v průměru méně času (9 % času vyučovací hodiny oproti 14 % v EU) zjednávání pořádku ve třídě (udržování kázně), a tento čas dále využívají k přímé výuce (její podíl je 84 % celkového času vyučovací hodiny oproti 78 % v EU). Podíl těchto činností se významně neodlišuje u učitelů podle délky praxe (do 5 a nad 5 let), významné rozdíly se ale ukazují při porovnávání typů škol, neboť učitelé víceletých gymnázií věnují dle svého vyjádření oproti učitelům základních škol v průměru o něco více času samotné výuce a vyučování (87 % učitelů VG, 83 % učitelů ZŠ) a méně času udržování kázně (7 % učitelů VG, 10 % učitelů ZŠ), v průměrném podílu času věnovanému administrativním úkonům v průběhu vyučovací hodiny je pak mezi nimi věcně zanedbatelný, nicméně statisticky významný rozdíl 1 p. b.Graf 3 .19 Průměrný podíl času běžné vyučovací hodiny věnovaný podle vyjádření učitelů jed-notlivým činnostem7 6 10 7 83 87 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % ZŠ VG Administra:vní úkony Zjednávání pořádku ve třídě (udržování kázně) Vlastní vyučování a učení Podíl času věnovaného udržování kázně přímo úměrně roste s vykazovaným podílem žáků s problé-my v chování ve vybrané třídě. Ve srovnání s TALIS 2013 nedošlo v podílech jednotlivých činností k významným změnám.