51Graf 3 .17 Průměrný počet hodin, který učitelé dle vlastního posouzení stráví uvedenými pra-covními činnostmi19,1 18,8 7,3 6,5 4,2 4,6 2,9 2,2 2,2 1,8 2,1 2,6 1,7 1,4 1,2 1,2 1,2 1,6 1,2 1,3 1,0 1,2 0 5 10 15 20 25 Výuka Samostatné plánování nebo příprava vyučovacích hodin buď ve škole, nebo mimo školu Známkování/opravování žákovských prací Obecná administraNvní práce (včetně komunikace, papírování a další úřednické práce) Konzultace s žáky (včetně dozoru nad žáky, mentorování, virtuálních konzultací, kariérního poradenství a výchovného poradenství) Práce v týmu a diskuze s kolegy v této škole AkNvity profesního rozvoje Zapojení v mimoškolních akNvitách (např. sportovní a kulturní akNvity po vyučování) Jiné pracovní úkony Komunikace a spolupráce s rodiči nebo zákonnými zástupci Účast na vedení školy Česká republika EU Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Oproti TALIS 2013 došlo k navýšení průměrných vykazovaných počtů hodin přímé výuky o 1,3 hodiny a zároveň se snížil průměrný čas věnovaný samostatnému plánování a přípravě vyučova-40cích hodin (o 0,9 hodiny), objem administrativní práce se navýšil oproti TALIS 2013 v průměru jen o 12 minut, což je s ohledem na změny, které v mezičase proběhly v souvislosti s inkluzí, a s ohledem na jejich administrativní náročnost méně, než by se dalo očekávat.Šetření TALIS 2018 se zabývalo i časovým aspektem vyučovacích hodin a činností, které učitelé pro-vádějí. Učitelé měli v dotazníku posoudit, jaké procento vyučovacího času (ve vybrané třídě) obvykle věnují administrativním úkonům, zjednávání pořádku a kázně ve třídě a samotné výuce.40 Mohlo by souviset s rostoucím nedostatkem učitelů, kterému mnohé školy čelí.