47Graf 3 .14 Podíl učitelů, kteří přisuzují následujícím výdajovým prioritám vysokou důležitost78 50 57 48 56 59 48 45 39 42 30 25 26 28 19 41 10 29 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Navýšení platů učitelů Snížení administraBvního zaFžení učitelů pomocí najímání dalších pomocných zaměstnanců Snížení velikosB tříd prostřednictvím najímání většího množství zaměstnanců Nabídka vysoce kvalitního profesního vzdělávání pro učitele Zlepšení stavu školních budov a vybavení InvesBce do výukových materiálů (např. učebnice) InvesBce do ICT Podpora žáků se speciálními potřebami Podpora žáků ze znevýhodněného nebo přistěhovaleckého prostředí Česká republika EU Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Graf 3.14 ukazuje, že za velmi důležité by 78 % dotázaných učitelů považovalo navýšení platů učitelů, a to i navzdory situaci, kdy sběr dat probíhal již po několikáté vlně jejich zvyšování. Za velmi důležité považuje zvýšení platů mírně vyšší podíl učitelů víceletých gymnázií (82 %) v porovnání s učiteli ZŠ (77 %), důležitost přikládaná platům roste s velikostí sídla (84 % učitelů v Praze oproti 73 % učitelů ve školách na vesnicích do 3 000 obyvatel), což může být dáno vyššími životními náklady ve větších městech. Zároveň není ve vnímání důležitosti této priority významný rozdíl mezi učiteli podle věku ani délky praxe, a to i navzdory skutečnosti, že starší a zkušenější učitelé mají zpravidla vyšší platy než učitelé začínající. Mezi kraje, kde zvýšení platů považuje za prioritu s vysokou důležitostí nejvíce učitelů, patří kraj Zlínský, Praha a Karlovarský, nejméně učitelů pak v kraji Pardubickém, Jihočeském a Královéhradeckém (graf 3.15).