46Graf 3 .13 Vnímání nedostatku kvalifikovaných učitelů jako překážky, aby škola poskytovala kvalitní výuku, v regionálním srovnání28 3 11 2 4 3 56 39 32 18 18 20 15 11 8 6 4 15 21 50 48 53 41 38 70 45 34 38 42 71 94 0 41 15 23 27 39 47 15 44 60 59 58 29 6 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Karlovarský Liberecký Ústecký Praha Středočeský Jihomoravský Kraj Vysočina Královéhradecký Moravskoslezský Zlínský Jihočeský Olomoucký Pardubický Plzeňský Do velké míry Docela ano Do určité míry Vůbec ne V časovém srovnání s šetřením TALIS 2013 považuje větší podíl ředitelů nedostatek učitelů s kom-petencí učit žáky se speciálními vzdělávacími potřebami za překážku, která do určité míry, docela ano nebo do velké míry brání poskytování kvalitní výuky (27 % v TALIS 2013, 80 % v TALIS 2018). Toto zvýšení lze dát do souvislosti s podporou inkluze v českých školách, ze které pramení i zvýšená poptávka po učitelích s příslušnými kompetencemi.363 .6 Pohled na výdajové priorityPro tvůrce vzdělávací politiky mohou být zajímavé názory učitelů na výdajové priority v oblasti škol-ství, které mohou do značné míry vypovídat o tom, jaké oblasti školství považují učitelé za důležité a současně za podfinancované, zasluhující větší míru finanční podpory. Učitelé byli v TALIS 2018 dotázáni na hypotetickou situaci, kam by měly být směřovány prostředky v případě, že by se minis-terstvo školství rozhodlo navýšit rozpočet o 5 %.36 K významnému nárůstu došlo i v míře vnímání nedostatku kvalifikovaných učitelů jako překážky pro poskytování kvalitní výuky, přímé srovnání ale není v časové řadě možné, protože formulace této položky se v dotazníku TALIS 2013 a 2018 lišila.