44Graf 3 .12 Podíl ředitelů, pro které představují následující skutečnosti docela či do velké míry překážku toho, aby jejich škola poskytovala kvalitní výuku36 38 34 35 30 38 26 27 24 27 23 28 19 24 19 19 18 25 14 28 9 18 7 22 5 16 5 24 3 17 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Nedostatek podpůrného personálu Nedostatek času pro pedagogické vedení Nedostatek učitelů s kompetencí učit žáky se speciálními vzdělávacími potřebami Nedostatek či nevhodnost prostorů k výuce (např. tříd) Nedostatečné nebo nevhodné vybavení digitálními technologiemi pro výuku (např. soOware, počítače, tablety, chytré tabule) Nedostatek či nevhodnost materiálního vybavení (např. nábytku ve třídách, školních budov, topení/klimaTzace, osvětlení) Nedostatek učitelů schopných vyučovat žáky v mulTkulturním či vícejazyčném prostředí Nedostatek či nevhodnost potřebného vybavení k výuce odborných dovednosV Nedostatek kvalifikovaných učitelů Nedostatek času na žáky Nedostatečné nebo nevhodné vybavení knihovny Nedostatečný přístup na internet Nedostatek učitelů odborné přípravy Nedostatek učitelů schopných vyučovat žáky ze socioekonomicky znevýhodněných rodin Nedostatek nebo nevhodnost učebních materiálů (např. učebnic) Česká republika EU Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Jak je patrné z grafu 3.12, jako nejpalčivější je řediteli v České republice vnímán nedostatek pod-půrného personálu (docela či do velké míry jde o překážku pro poskytování kvalitní výuky ve škole pro 36 % ředitelů), nedostatek času pro pedagogické vedení (34 %) a nedostatek učitelů s kompe-tencí učit žáky se SVP (30 %), a tyto skutečnosti jsou jako tři nejčastější překážky vnímány i řediteli