42Z hlediska délky praxe se ukazuje, že zkušenější učitelé (tj. s více než 5 lety praxe) hodnotí svoji zdat-nost v oblasti kázeňského řízení třídy lépe než učitelé méně zkušení. Významně vyšší podíl zkuše-ných učitelů (v porovnání se skupinou méně zkušených) uvádí, že docela ano či do velké míry zvládá mít pod kontrolou vyrušování ve třídě (87 % oproti 69 %, tj. rozdíl 17 p. b.) nebo uklidnit žáka, který vyrušuje nebo je hlučný (85 % oproti 76 %, tj. rozdíl 9 p. b.). Zkušenější učitelé také ve větší míře hod-notí lépe schopnost využívat různé postupy hodnocení výsledků (78 % oproti 69 %, tj. rozdíl 9 p. b.), méně zkušení učitelé zase ve větší míře hodnotí lépe své schopnosti podpořit vzdělávání žáků pomo-cí digitálních technologií (68 % ve skupině do 5 let praxe, 62 % ve skupině učitelů nad 5 let praxe, tj. rozdíl 6 p. b.). V hodnocení jiných oblastí subjektivně vnímané zdatnosti nejsou mezi zkušenými 32a méně zkušenými učiteli významné rozdíly.Pozitivně lze vnímat stoupající trend v čase (graf 3.11), kdy došlo k největšímu zlepšení subjektivně vnímané zdatnosti právě v oblasti motivace a aktivního zapojování žáků. Oproti šetření TALIS 2013 uvedl větší podíl učitelů, že docela ano nebo do velké míry zvládá přesvědčit žáky, že mohou mít dobré výsledky (+18 p. b.), pomoci žákům uvědomit si, jakou má učení hodnotu (+17 p. b.), pomáhat žákům myslet kriticky (+14 p. b.) a motivovat žáky, kteří nemají zájem o školní práci (+10 p. b.).K výraznému zlepšení došlo také v subjektivně vnímané zdatnosti učitelů v oblasti řízení třídy žáků a udržování kázně, a to ve všech položkách. Toto zlepšení mezi lety 2013 a 2018 může souviset s de-mografickými změnami a stárnutím učitelských sborů, neboť jak se ukazuje, starší a zkušenější učite-lé zvládají dle svých výpovědí tuto oblast lépe než mladší a méně zkušení učitelé.Graf 3 .11 Podíl učitelů, kteří docela ano či do velké míry zvládají při výuce uvedené skutečnosti (v časovém srovnání)52 65 51 68 39 56 30 40 77 83 77 83 76 84 72 79 85 91 72 76 71 79 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Pomáhat žákům myslet kri=cky Přesvědčit žáky, že mohou mít dobré výsledky JPomoci žákům uvědomit si, jakou má učení hodnotu Mo=vovat žáky, kteří nemají zájem o školní práci Uklidnit žáka, který vyrušuje nebo je hlučný Mít pod kontrolou vyrušování ve třídě Dosáhnout toho, aby žáci dodržovali pravidla ve třídě Vyjasnit svá očekávání ohledně chování žáků Poskytovat alterna=vní vysvětlení, např. jsou-li žáci zmatení Využívat různé postupy hodnocení výsledků Připravovat žákům podnětné otázky Mo=vace a ak=vní zapojování žáků do výuky Řízení třídy žáků Vyučovací postupy TALIS 2018 TALIS 2013 Pozn.: Tučně jsou označeny hodnoty TALIS 2018, které se statisticky významně liší od TALIS 2013.32 To souvisí patrně i s věkem učitelů (starší učitelé mají zpravidla také delší praxi), přičemž rozdíl v podílu učitelů hodnotících svoji schopnost podpořit vzdělávání žáků pomocí digitálních technologií mezi skupinou učitelů do 30 let a nad 50 let je 15 p. b. (72 % oproti 57 %).