413 .4 Sebedůvěra učitelůEmpirické studie dokládají, že sebedůvěra učitelů ve vlastní schopnosti úzce souvisí s jejich výuko-29vými postupy, s tím, nakolik aktivně ke své výuce přistupují a nakolik se celkově ve své práci dobře cítí. V šetření TALIS 2018 byla zjišťována subjektivně vnímaná zdatnost učitelů spadající do oblasti 30vedení a řízení třídy, samotné výuky a motivace a angažování žáků. Ve srovnání se zapojenými 31zeměmi EU je subjektivně vnímaná zdatnost učitelů podprůměrná (jedna z nejnižších mezi zapo-jenými zeměmi), a to i přesto, že ve srovnání s TALIS 2013 došlo ve všech položkách k výraznému zlepšení.Graf 3 .10 Podíl učitelů, kteří docela ano či do velké míry zvládají při výuce uvedené skutečnosti0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %Mo�vace a ak�vní zapojovánížáků do výukyVyučovací postupy Řízení třídy žáků Přesvědčit žáky, že mohou mít dobré výsledkyPomáhat žákům myslet kri�ckyPomoci žákům uvědomit si, jakou má učení hodnotuMo�vovat žáky, kteří nemají zájem o školní práciDosáhnout toho, aby žáci dodržovali pravidla ve tříděMít pod kontrolou vyrušování ve tříděUklidnit žáka, který vyrušuje nebo je hlučnýVyjasnit svá očekávání ohledně chování žákůPoskytovat alterna�vní vysvětlení, např. jsou-li žáci zmateníVyužívat ve třídě různé vyučovací metodyPřipravovat žákům podnětné otázkyVyužívat různé postupy hodnocení výsledkůPodpořit vzdělávání žáků pomocí digitálních technologií (např. počítačů, tabletůa interak�vních tabulí SMART board).6885 6583 5681 4067 8490 8385 83847992 9195 85857989 7683 6365 Česká republika EUPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Nejmarkantnější rozdíly se v mezinárodním srovnání ukazují v oblasti motivace a aktivního zapo- jování žáků do výuky (viz graf 3.10). Uvedené situace zejména v oblasti motivace a aktivního za-pojování žáků do výuky zvládá (podle vlastního posouzení) ve srovnání s EU mnohem menší podíl učitelů (o 27 p. b. méně v případě motivace žáků, kteří nemají zájem o školní práci, o 25 p. b. méně v případě schopnosti podporovat žáky, aby si uvědomili hodnotu vzdělání, a o 17 p. b. méně v přípa-dě pomoci žákům myslet kriticky a přesvědčit žáky, že mohou mít dobré výsledky).29 Anglický termín self-efficacy se v tomto kontextu zpravidla překládá jako „subjektivně vnímaná zdatnost učitele“.30 Blíže viz Koncepční rámec šetření TALIS 2018.31 Každá z těchto oblastí je zjišťována několika položkami (viz graf 3.10), u nichž se měli učitelé na škále „Vůbec ne“, „Do určité míry“, „Docela ano“ a „Do velké míry“ vyjádřit, do jaké míry je při výuce zvládají.