39Druhým zkoumaným aspektem kvality prostředí pro vyučování a učení byly v šetření TALIS 2018 vztahy mezi učiteli a žáky. Graf 3.8 ukazuje, že většina českých učitelů hodnotí tyto vztahy pozitiv-ně – 98 % souhlasí s tvrzením, že potřebuje-li žák další pomoc, škola mu ji poskytne, 96 % s tvrzením, že většina učitelů věří, že úspěch žáků je důležitý a že učitelé a žáci spolu obvykle dobře vycházejí, podle 87 % dotázaných se učitelé (v dané škole) na sebe mohou vzájemně spolehnout a stejný podíl dotázaných také souhlasí s tvrzením, že většinu učitelů zajímá názor žáků. Významnější rozdíly opro-ti zemím EU jsou jen v této poslední položce (v EU s tvrzením, že většinu učitelů zajímá názor žáků, souhlasí o 6 p. b. učitelů více) a v otázce poskytování pomoci žákům, kteří ji potřebují (v EU souhlasí s tímto tvrzením o 6 p. b. méně učitelů). Celkově tedy výsledky TALIS 2018 naznačují, že je vnímání vztahů mezi českými učiteli a žáky a mezi učiteli ve sboru navzájem pozitivní.Pohled učitelů se ale ne vždy potkává s pohledem žáků, který nemusí být tak pozitivní. Např. v rámci tematické inspekční činnosti zaměřené na matematickou gramotnost byl zjišťován i pohled žáků. Ti 26např. odpovídali, jak často jim učitel říká, v čem jsou v matematice dobří a v čem jsou jejich slabiny. Tři čtvrtiny žáků se s takovou zpětnou vazbou setkaly jen občas nebo vůbec. Méně pozitivní jsou i zjištění od žáků z PISA 2015. Jedna z otázek zjišťovala, jak často dochází k vybraným situacím 27v hodinách přírodovědného předmětu. Žáci např. odpovídali, jak často učitel pomáhá žákům s uče-ním. Polovina žáků se s tím nesetkala nikdy nebo jen v některých hodinách. Když žáci odpovídali, jak často má učitel zájem o studijní pokroky každého žáka, nikdy nebo jen v některých hodinách se s tím setkala plná třetina žáků.Graf 3 .8 Podíl učitelů, kteří souhlasí či zcela souhlasí s uvedenými výroky týkajícími se vnímá-ní kvality vztahů mezi učiteli a žáky98 93 96 97 96 96 87 87 87 92 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Jestliže žák potřebuje další pomoc, škola mu ji poskytne. Většina učitelů věří, že úspěch žáků je důležitý. Učitelé a žáci spolu obvykle dobře vycházejí. Učitelé se na sebe mohou vzájemně spolehnout. Většinu učitelů zajímá názor žáků. ČR EU Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.26 Tematická zpráva Rozvoj matematické gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2017/2018, graf 12 (https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/TZ-matematicka-gramotnost-2017-2018.pdf).27 Vlastní analýza dat PISA 2015 pro ČR, otázka ST100 žákovského dotazníku (https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Datove-soubory-a-dotazniky/Ceska-skolni-inspekce-zverejnuje-narodni-a-mezinar).