38Graf 3 .6 Podíl učitelů, kteří souhlasí či zcela souhlasí s tvrzeními týkajícími se kázeňského klimatu ve vybrané třídě76 71 20 26 18 31 17 30 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % Žáci v této třídě vytvářejí příjemnou studijní atmosféru. Ve třídě je mnoho rušivého hluku. Přicházím o poměrně dost času, protože žáci vyrušují. Na začátku vyučovací hodiny musím dlouho čekat, než se žáci uNší. ČR EUPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Poměrně výrazné rozdíly se ukazují při srovnání odpovědí učitelů podle typů škol, neboť učitelé gymnázií hodnotí kázeňské klima v jimi vybrané třídě významně lépe než učitelé základních škol (graf 3.7), a to ve všech čtyřech položkách. Nejmarkantnější (tj. 15 p. b.) je rozdíl mezi učiteli zá-kladních škol a víceletých gymnázií v míře souhlasu s tvrzením, že žáci vytvářejí příjemnou studijní atmosféru.Graf 3 .7 Vnímání kázeňského klimatu – srovnání pohledu učitelů základních škol a gymnázií3 2 14 25 4 1 3 2 16 9 58 62 16 10 18 11 53 56 24 11 53 54 53 54 28 33 4 2 27 35 25 32 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % ZŠ VG ZŠ VG ZŠ VG ZŠ VG Na začátku vyučovací hodiny musím dlouho čekat, než se žáci uHší. Žáci v této třídě vytvářejí příjemnou studijní atmosféru. Přicházím o poměrně dostčasu, protože žáci vyrušují. Ve třídě je mnoho rušivého hluku. Rozhodně souhlasím Souhlasím Nesouhlasím Rozhodně nesouhlasím