37Graf 3 .5 Podíl ředitelů, kteří souhlasí nebo rozhodně souhlasí s uvedenými výroky týkajícími se otevřenosti školy novým nápadům a inovacím96 83 91 94 84 90 90 85 87 92 86 91 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Tato škola dokáže rychle rozpoznat potřebu dělat něco jinak. Tato škola dokáže v případě potřeby rychle reagovat na změny. Tato škola ochotně přijímá nové nápady. Tato škola je připravena rychle poskytnout podporu při zavádění nových postupů. Česká republika EU průměr TALIS Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.3 .3 Kvalita prostředí pro učení a vyučováníKvalitní prostředí pro učení a vyučování se mimo jiné vyznačuje dobrým kázeňským klimatem ve vyučování, dobrými vztahy mezi učiteli a žáky a také bezpečným prostředím pro žáky i učitele. Šet-ření TALIS 2018 se zaměřilo na všechny tyto tři aspekty.Učitelé byli dotazováni na míru souhlasu se čtyřmi tvrzeními týkajícími se kázeňského klimatu ve vybrané třídě (mohli volit z variant rozhodně souhlasím, souhlasím, nesouhlasím a rozhodně nesouhlasím). Jak ukazuje graf 3.6, čeští učitelé vnímají kázeňské klima v jimi vybrané třídě celkově lépe než učitelé zemí EU. Vnímání kázeňského klimatu úzce souvisí s celkovým složením vybrané třídy – čím větší podíl žáků s problémy v chování se podle učitele ve vybrané třídě nachází, tím spíše souhlasí s výrokem, že musí dlouho čekat, než se žáci utiší, že přichází o poměrně hodně času, proto-že žáci vyrušují, nebo že je ve třídě hodně hluku, a tím spíše nesouhlasí s výrokem, že žáci ve vybrané třídě vytvářejí příjemnou studijní atmosféru. Obdobná, ačkoli statisticky slabší souvislost pak byla identifikována i v případě žáků se SVP (s jejich zvyšujícím se uváděným podílem ve vybrané třídě se zhoršuje vnímání kázeňského klimatu učitelem). Vnímání kázeňského klimatu ve vybrané třídě dále úzce souvisí se subjektivně vnímanou zdatností učitelů (kapitola 3.4) – čím je menší míra, do jaké učitelé dle svého posouzení zvládají udržovat kázeň, tím hůře také vnímají kázeňské klima ve vybrané třídě.