36Graf 3 .4 Hodnocení otevřenosti změnám podle věku učitelů5 2 7 1 4 1 3 2 33 23 38 21 29 21 21 16 52 64 50 68 59 68 58 66 9 11 5 9 8 11 18 16 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Do 30 let Nad 50 let Do 30 let Nad 50 let Do 30 let Nad 50 let Do 30 let Nad 50 let Většina učitelů v této škole se snaží přicházet s novými myšlenkami v oblasM výuky a vzdělávání. Většina učitelů v této škole je otevřena změnám. Většina učitelů v této škole hledá nové způsoby, jak řešit problémy. Většina učitelů v této škole si vzájemně poskytuje prakMckou podporu při uplatňování nových myšlenek. Rozhodně nesouhlasím Nesouhlasím Souhlasím Rozhodně souhlasím S poměrně negativním vnímáním otevřenosti vůči novým nápadům učiteli kontrastuje pohled ře-ditelů na otevřenost jejich školy jako celku. Celkově ji pozitivně hodnotí většina ředitelů škol za-pojených do šetření TALIS 2018, ve srovnání s EU ji čeští ředitelé hodnotí mnohem pozitivněji. Tato zjištění by mohla naznačovat, že ředitelé v ČR si jsou vědomi poměrně velkých příležitostí k zavádění inovací, které jim v českém kontextu poskytuje vysoká autonomie škol. Reálně však ředitelé možná 25nemají dostatek časových kapacit svůj pohled promítnout v rámci pedagogického vedení učitelů (viz také kapitola 3.7).25 Blíže viz národní zpráva z šetření PISA 2012 (https://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/Narodni-zpravy).