35Graf 3 .3 Podíl učitelů, kteří souhlasí nebo zcela souhlasí s uvedenými výroky týkajícími se otevřenosti kolegů novým nápadům a inovacím68 77 80 68 72 76 72 74 79 77 76 80 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Většina učitelů v této škole se snaží přicházet s novými myšlenkami v oblasH výuky a vzdělávání. Většina učitelů v této škole je otevřena změnám. Většina učitelů v této škole hledá nové způsoby, jak řešit problémy. Většina učitelů v této škole si vzájemně poskytuje prakHckou podporu při uplatňování nových myšlenek. Česká republika EU průměr TALIS Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU a mezi ČR a TALIS jsou zvýrazněny tučně.Graf 3.3 ukazuje, že z pohledu učitelů je hodnocení otevřenosti vůči inovacím v EU v průměru nižší než ve všech státech zapojených do TALIS 2018. V porovnání s EU pak nižší podíl českých učitelů souhlasí či rozhodně souhlasí s tvrzením, že „Většina učitelů v této škole je otevřena změnám“ a „Většina učitelů v této škole se snaží přicházet s novými myšlenkami v oblasti výuky a vzdělávání“, u zbylých dvou výroků nejsou rozdíly statisticky významné.Obecnějším rysem nejen v České republice, ale i v 35 dalších státech účastnících se šetření TALIS 2018, je skutečnost, že starší učitelé (50 a více let) hodnotí otevřenost kolegů novým nápadům výraz-ně lépe než učitelé mladší (do 30 let). V České republice se tato souvislost ukazuje ve všech čtyřech položkách zaměřených na hodnocení otevřenosti učitelů novým nápadům (graf 3.4), přičemž největší rozdíly mezi mladšími a staršími učiteli se podle šetření TALIS 2018 ukazují v hodnocení otevřenosti učitelů změnám (rozdíl v podílu starších a mladších učitelů, kteří s výrokem souhlasí či rozhodně souhlasí, je 22 p. b.), nejnižší v hodnocení poskytování vzájemné praktické podpory při uplatňování nových myšlenek (6 p. b.). Tyto výsledky lze částečně vysvětlit generačními rozdíly, kdy starší učitelé mohou mít větší tendenci spoléhat se na osvědčené a prověřené postupy. To může vést k tomu, že mladší učitelé, jejichž kolegové v učitelském sboru jsou pravděpodobně starší než oni, mají tendenci hodnotit otevřenost kolegů méně pozitivně (a totéž platí i obráceně). Rozdíly jsou patrné rovněž u učitelů podle délky praxe (ve skupině učitelů s délkou praxe do 5 let je o 10 p. b. méně učitelů, kteří vnímají kolegy jako otevřené změnám, než ve skupině učitelů s praxí nad 5 let). Výsledky odráží mj. úzkou korelaci mezi věkem učitele a délkou praxe.Naopak hodnocení míry otevřenosti novým nápadům z pohledu učitelů se neliší podle velikosti města/vesnice ani podle (ředitelem odhadovaného) podílu socioekonomicky znevýhodněných žáků ve škole.