34týkající se využívání ICT a projektové výuky), tudíž je možné srovnávat výsledky v čase. Ve čtyřech z těchto šesti sledovaných postupů uvedl v šetření TALIS 2018 v porovnání s TALIS 2013 významně menší podíl českých učitelů, že je využívá často nebo vždy. Jde o rozdělování žáků do malých skupin, aby měli možnost přijít se společným řešením problému nebo úlohy (o 8 p. b. méně), o řešení ob-dobných úloh, dokud si učitel není jistý, že každý žák porozuměl celé látce (o 6 p. b. méně), o shrnutí obsahu vyučované látky (o 5 p. b. méně) a o zadávání projektů, kterým se musí žáci věnovat nejméně týden (o 4 p. b.).Graf 3 .2 Podíly učitelů využívající často nebo vždy uvedené postupy ve srovnání TALIS 2013 a TALIS 201888 70 70 37 35 13 83 69 64 35 27 9 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Shrnu obsah předešlé vyučované látky. Odkazuji se na problémy každodenního života nebo práce, abych ukázal/a, proč jsou nové znalosN užitečné. Nechávám žáky řešit obdobné úlohy, dokud si nejsem jistý/jistá, že každý žák porozuměl celé látce. V rámci projektů či v rámci práce ve třídě žákům dovolím používat ICT (informační a komunikační technologie). Rozděluji žáky do malých skupin, aby měli možnost přijít se společným řešením problému nebo úlohy. Zadávám žákům projekty, kterým se musí věnovat nejméně týden. TALIS 2013TALIS 2018Pozn.: Tučně jsou označeny statisticky významné rozdíly mezi TALIS 2013 a TALIS 2018.3 .2 Otevřenost vůči novým nápadůmDo jaké míry jsou aktéři ve školách otevřeni změnám? Jak posuzují připravenost svých kolegů při-jímat nové nápady a inovovat výuku? Na tyto a podobné otázky se TALIS 2018 ptal jak učitelů, tak i ředitelů škol. Výsledky šetření naznačují, že se pohledy těchto dvou aktérů v České republice dia-metrálně odlišují (graf 3.3 a graf 3.5).