323 Proměny výuky a výzvy3 .1 Náplň hodinŠetření TALIS 2018 může pomoci zjistit, jak z pohledu učitelů vypadá výuka v České republice a do jaké míry (jak často) využívají učitelé ve své výuce vybrané metody a přístupy ve srovnání s jejich kolegy v zahraničí. Z grafu 3.1 vyplývá několik zajímavých skutečností.Graf 3 .1 Podíl učitelů, kteří ve výuce ve vybrané třídě často nebo vždy využívají uvedené po-stupy89 81 83 76 83 91 83 85 69 73 64 70 52 74 51 75 40 60 39 67 35 46 33 39 32 65 27 47 11 34 9 26 0 % 20 % 40 % 60 % 80 % 100 % Na začátku výuky nastavím jasné cíle. Shrnu obsah předešlé vyučované látky. Vysvětluji, co očekávám, že se žáci naučí. Vysvětluji, jak nová látka souvisí s dřívější látkou. Odkazuji se na problémy každodenního života nebo práce, abych ukázal/a, proč jsou nové znalosR užitečné. Nechávám žáky řešit obdobné úlohy, dokud si nejsem jistý/jistá, že každý žák porozuměl celé látce. Nabádám žáky, aby poslouchali, co jim říkám. Říkám žákům, aby dodržovali třídní pravidla. Zadávám úlohy, které od žáků vyžadují, aby mysleli kriRcky. Klidním žáky, kteří ruší. V rámci projektů či v rámci práce ve třídě žákům dovolím používat ICT (informační a komunikační technologie). Žádám žáky, aby se sami rozhodli pro postup, kterým chtějí řešit složité úlohy. Když začne hodina, řeknu žákům, aby se rychle uRšili. Rozděluji žáky do malých skupin, aby měli možnost přijít se společným řešením problému nebo úlohy. Zadávám úlohy, které nemají jasné řešení. Zadávám žákům projekty, kterým se musí věnovat nejméně týden. Česká republika EU Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Výsledky mohou indikovat relativně dobrou situaci v oblasti kázeňského klimatu na základních školách a víceletých gymnáziích ve srovnání se situací v EU, neboť čeští učitelé mnohem méně často klidní žáky, kteří ruší (často nebo vždy 39 % v ČR, 67 % v EU), říkají žákům, aby dodržovali třídní pravidla (51 % v ČR, 75 % v EU), nabádají žáky, aby poslouchali, co jim učitel říká (52 % v ČR, 74 % v EU), a na začátku hodiny žákům říkají, aby se rychle utišili (32 % v ČR, 65 % v EU). Toto zjištění je v souladu s tím, že v České republice učitelé tráví podprůměrný podíl času vyučovací hodiny zjedná-