26Graf 2 .11 Vztah mezi počtem hodin strávených konkrétní činností a mírou stresu v práci v prů-měru zemí OECD 101214161820222426280123456789 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30Učitelé, kteří zažívají v práci do velké míry stresPo et hodin strávených danou innos v posledním úplném kalendá ním týdnu (intenzita)čč�řVýukaP ípravná práce na hodinyřZnámkováníAdministra vní práce�%Horizontální osa grafu 2.11 znázorňuje počet hodin, které učitelé věnují konkrétní aktivitě (inten-zita), na vertikální ose je zobrazen podíl učitelů (průměr OECD), kteří při dané intenzitě činnosti pociťují do velké míry stres. Podíváme-li se na čas věnovaný výuce, pro 17 % učitelů, kteří tráví vý-ukou 21 hodin týdně, představuje tato činnost zdroj stresu. S každou další přidanou hodinou výuky stoupá úroveň stresu jen velice pozvolna. Průměrný podíl učitelů, kteří pociťují do velké míry stres, nicméně narůstá podstatně výrazněji u položek, jakými jsou přípravná práce na hodiny, známkování a administrativa. Například 16 % učitelů, kteří tráví průměrně 3 hodiny týdně známkováním, pova-žují tuto činnost za zdroj stresu. S každou další hodinou strávenou známkováním přibude přibližně jedno procento učitelů, pro něž tato činnost představuje do velké míry stres. Podíváme-li se na křiv-ku znázorňující administrativní činnosti, je patrné, že 18 % učitelů, kteří věnují administrativě tři hodiny týdně, zažívají v souvislosti s touto činností stres. Zvýší-li se počet hodin o dvě na pět hodin týdně, vzroste podíl učitelů, pro které je administrativa zdrojem stresu, o 4 procentní body na 22 %. Tyto výsledky naznačují, že rostoucí administrativní zatížení je pro učitele stresující podstatně více než vyšší počet hodin strávených vlastní výukou. Rámeček 2.1 uvádí příklady dobré praxe při snižování pracovní zátěže učitelů v Anglii a na Slovensku.