25Graf 2 .10 Podíl učitelů, pro než jsou následující faktory zdrojem stresu (docela a do velké míry)14313749363542234846537152126282929304041610 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %Zastrašování nebo slovní napadání ze strany ák ž ůP íliš vyu ovacích hodin řčP íliš p ípravné práce na hodiny řřP íliš práce se známkováním řŘešení obav rodi i zákonných zástupc čů čůP izp sobení hodin ák m se speciálními pot ebami řůž ůřUdr ování disciplíny ve t íd žř ěPovinnos navíc kv li chyb jícím u itel m �ůěčůZodpov dnost za výsledky ák ěž ůVycházení vst íc m nícím se po adavk m správních orgán na řěžůůjakékoliv úrovni ve ejné správy řP íliš mnoho administra vní práce (nap . vypl ování formulá ) ř�řňřůČREUDoplňme, že administrativní zatížení nepředstavuje takovou zátěž pro učitele do 30 let (pro 19 % z nich se vůbec nejedná o zdroj stresu) jako pro jejich starší kolegy (administrativa není zdrojem stresu pro 8 % učitelů ve věku mezi 30 a 50 lety a pro 10 % učitelů nad 50 let).Mezi další nejčastěji se vyskytující zdroje stresu mezi českými učiteli patří měnící se požadavky ve-řejné správy a potřeba se jim přizpůsobit i zodpovědnost za výsledky žáků (docela či do velké míry představují zdroj stresu pro přibližně 40 % učitelů v ČR a v obou případech se jedná o mírně podprů-měrné hodnoty ve srovnání s ostatními zeměmi EU). Okolo jedné třetiny učitelů v ČR považuje za zdroj stresu povinnosti navíc kvůli chybějícím učitelům, udržování disciplíny ve třídě a přizpůsobení hodin žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední jmenovaná oblast představuje stres především pro mladší učitele (34 % učitelů do 30 let) než pro jejich starší kolegy (24 % učitelů nad 50 let).Významný podíl učitelů (mezi 20 a 30 %) označuje za zdroj stresu faktory, jako je řešení obav rodičů žáků, příliš práce se známkováním a mnoho přípravných prací na hodiny. Pro 15 % učitelů v ČR představuje zdroj stresu velké množství vyučovacích hodin a jen 7 % je stresováno v důsledku napa-dání ze strany žáků. Obecně lze říci, že čeští učitelé nahlíží na své pracovní podmínky nadprůměrně pozitivně ve srovnání s průměrem EU, nicméně je třeba zdůraznit velké rozdíly napříč zúčastněnými zeměmi.Podrobnější analýza jednotlivých faktorů vyvolávajících stres poukazuje na vztah mezi objemem času, který učitelé tráví danou činností, a mírou stresu, jakou taková činnost vyvolává.1515 Šetření TALIS zjišťovalo, kolik času (počet 60minutových hodin) učitelé věnovali jednotlivým činnostem v posledním úplném kalendářním týdnu.