21Graf 2 .7 Podíl učitelů s praxí do 5 let a nad 5 let, kteří se ve své současné škole, kde pracují, zúčastnili zaškolovacích aktivit62 44 32 51 28 39 58 35 34 56 33 44 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % EU ČR EU ČR EU ČR Žádné Neformální ZA Formální ZA Do 5 let Nad 5 let Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Při bližším pohledu na skupinu začínajících učitelů, kteří vyučují maximálně 5 let, se ukazuje, že tito učitelé byli do zaškolovacích aktivit zapojeni ve vyšší míře než jejich zkušenější kolegové. Formál-ního zaškolení se zúčastnilo 44 % českých učitelů s praxí do 5 let, což je o 5 procentních bodů více než u učitelů s delší praxí. Do zaškolovacích aktivit neformálního charakteru byla potom zapojena více než polovina začínajících i zkušenějších učitelů (56 %, resp. 51 %). Jak v případě formálních, tak neformálních zaškolovacích aktivit převyšuje účast učitelů v České republice velmi výrazně účast jejich kolegů v zemích EU. Pouze přibližně jedna třetina českých učitelů (35 %) se dle svého tvrzení nezapojila do žádné z uvedených forem zaškolovacích aktivit, což je o 23 procentních bodů méně, než činí průměr EU.Učitelé, kteří se zúčastnili nějakého zaškolovacího programu na své současné škole, se vyjadřovali blíže ke konkrétním aktivitám či opatřením, které byly jeho součástí. Graf 2.8 znázorňuje podíl čes-kých učitelů, kteří se daných aktivit zúčastnili, přičemž reflektuje také názor ředitelů škol, kteří se vyjadřovali k dostupnosti jednotlivých aktivit ve škole.1313 Pro účely analýzy došlo ke sloučení dat od učitelů a ředitelů. Analýzy byly provedeny s využitím učitelské váhy.