20Graf 2 .6 Podíl ředitelů uvádějících dostupnost zaškolovacích aktivit pro učitele, kteří jsou ve škole noví10 35 82 16 55 71 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Žádné zaškolovací ak;vity Formální zaškolovací program Neformální zaškolovací ak;vity EU ČR Pozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Dle vyjádření ředitelů mají učitelé, kteří jsou ve škole noví, přístup k neformálním zaškolovacím akti-vitám v podstatně vyšší míře než k formálně strukturovanému programu. Dostupnost neformálních aktivit ve škole uvádí 82 % českých ředitelů (průměr EU 71 %), u formálního zaškolovacího pro-gramu je to potom 35 % (průměr EU 55 %). Jak je patrné dále, učitelé nicméně tyto rozdíly ve svém vyjádření nereflektují natolik výrazně a hodnotí svou účast především na neformálních aktivitách skromněji.Přibližně jedna třetina českých učitelů (31 %) se zúčastnila formálního zaškolovacího programu bě-hem svého prvního zaměstnání a obdobný podíl učitelů (30 %) se zúčastnil některých z neformál-ních zaškolovacích aktivit. Tři čtvrtiny začínajících učitelů v České republice se v prvním zaměstnání nikdy nezúčastnily žádných zaškolovacích aktivit, což je nadprůměrný podíl ve srovnání s průmě-rem EU, který činí 67 %. Pro bližší analýzu rozdílů mezi začínajícími a zkušenějšími učiteli a některé další aspekty zaškolovacích aktivit je nicméně vhodnější zaměřit se nikoli na první zaměstnání, ale na současnou školu, kde učitelé působí v době šetření. Především proto, že učitelé vypovídající o své současné škole mohou poskytnout přesnější a především aktuálnější informace, které lze lépe porov-nat s výpovědí ředitelů škol.Ve své současné škole, kde pracují v době konání šetření TALIS 2018, se formálních a neformálních zaškolovacích aktivit zúčastnilo 40 %, resp. 52 % českých učitelů. 43 % učitelů v České republice se potom nezúčastnilo žádných zaškolovacích aktivit, což je výrazně méně, než činí průměr zemí EU (61 %). Účast na formálních zaškolovacích aktivitách na současné škole je rozšířenější na základních školách (zúčastnilo se 42 % učitelů) než na víceletých gymnáziích (34 %). U neformálních zaškolo-vacích aktivit je účast učitelů základních škol vyšší o 5 % ve srovnání s učiteli víceletých gymnázií.