19zahrnutou ve svém formálním vzdělávání (průměr EU činí 58 %). Tento podíl je vyšší u začínajících učitelů, činí 67 %. Velice nízký podíl učitelů (28 %) se pak cítil připraven na výuku průřezových do-vedností. Jak je patrné z grafu 2.4, jsou tyto podíly jedny z nejnižších ze všech zapojených zemí, což představuje významnou překážku při naplňování cílů RVP vzhledem k rozvoji nadpředmětových dovedností a klíčových kompetencí. V případě připravenosti na sledování pokroku a vědomostí žáků je možné, že dosavadní převaha sumativního hodnocení může znamenat, že potřeba českých učitelů není v tomto směru tak výrazná.Graf 2 .5 Podíl učitelů, kteří měli v rámci svého formálního vzdělávání zahrnutou oblast výu-ky průřezových dovedností a kteří se cítili dobře či velmi dobře připraveni na výuku v této oblasti!\\"#\\"$!\\"#\\"%!\\"#\\"&!\\"#\\"'!\\"#\\"(!\\"#\\")!\\"#\\"*!\\"#\\"+!\\"#\\",!\\"#\\"$!!\\"#\\"-./0123\\"4546783\\"19:5;<=\\">1?:8/\\"@54ABC:1\\"D:1<249\\"EF:C1\\"GH51I8/\\"@H12/7\\"J:517\\"KJ5L12M24N\\">4O4578/\\"PH9H278/\\"-4úQ78;\\"J5;6:1\\"R/CH96:1\\"@HCF4578/\\"R=.5\\"PH78;\\"S1Q154I1\\"T5HA:1\\"U:<V4\\"U/<=W78/\\"R4A4IF7<;2\\"X-J\\"-C/V:278/\\"Y42LF40\\"KZB24N\\"[A541C\\"GIF40\]42\\"^/5<HL4C78/\\"-:2L4.H5\\"JC615<4\\"KR424Q4N\\"_;278/\\"YV3Q78/\\"R/51078;\\"51.H6C:84\\"-C/V1278/\\"J2LC:1\\"KD1C8;\\"@5:<;2:1N\\"EF/5V4<78/\\">4C<4\\"[<;C:1\\"Y.42`C78/\\"a7</278/\\"b/Vc\\"d3C42Q\\"DC;978/\\"K@1CL:1N\\"JH7<5;C:1\\"b/578/\\"@1CL:1\\"b:A/A1978/\\"[7C42Q\\"P48/H78/\\"Z178;\\"51.H6C:84\\"e:278/\\"e542I:1\\"f4./278/\\"d4F52H</\\"V1\\"VAQ`C;V;2B\\"^g:.54V12/7<\\"2 .1 .3 Podpora začínajících učitelů v zaměstnáníTato část kapitoly se podrobněji zaměří na různé formy zaškolovacích aktivit, které napomáhají no-vým učitelům adaptovat se na nové pracovní prostředí. Na základě výpovědi ředitelů škol bude sledo-vána dostupnost formálních a neformálních zaškolovacích aktivit pro učitele. Učitelé se potom vyja-dřovali ke své účasti na zaškolovacích aktivitách ve svém prvním zaměstnání a dále na své současné škole, kde působili v době konání šetření TALIS 2018. V dotazníkovém šetření TALIS byly zaškolovací aktivity definovány tak, aby zohlednily nejen akti-vity pro učitele, kteří v této profesi začínají, ale také zkušené učitele, kteří začínají pracovat na dané škole: „Zaškolovací aktivity jsou navrženy tak, aby podporovaly začleňování nových učitelů do je-jich povolání a aby podporovaly zkušené učitele, kteří jsou na škole noví. Mohou probíhat v rámci formálně strukturovaného programu, nebo mohou být uspořádány neformálně jako samostatné aktivity.“12 Příkladem formálních zaškolovacích aktivit může být dohled zkušeného učitele, pláno-vané schůzky s ředitelem či systém mentorování, v případě neformálních aktivit, jejichž cílem je podpora nových učitelů, může být např. spolupráce s jinými novými učiteli.12 S ohledem na mezinárodní charakter šetření TALIS nemusí uvedená definice plně odrážet praxi v českém prostředí. Formálně strukturovaný program odkazuje spíše na individuální praxi jednotlivých škol než na centrálně (státem) definované zaškolovací aktivity.