17Je patrné, že jsou to právě asijské země, které vykazují zároveň nejvyšší podíl učitelů motivovaných k výběru profese do vysoké míry tím, že učitelské povolání přináší jistotu práce, spolehlivý příjem a stabilní kariéru.Graf 2 .3 Podíl učitelů, pro něž byla učitelská profese první volbou, a podíl učitelů, pro něž byla důležitým aspektem při volbě učitelské profese jistota práceTchaj-wanGruzieLotyšskoŠanghaj (Čína)KazachstánSaúdská ArábieSAEVietnamKorejská republikaAlberta (Kanada)MaltaSingapurAnglie (Velká Británie)RusJaponskoTureckoVlámskoUSALitvaEstonskoNový ZélandKyprMexikoRumunskoBrazílieBulharskoSlovenskoŠvédsko FinskoIzraelPortugalskoNorskoKolumbieFrancieRakouskoMaďarskoBelgieChorvatskoIslandČeská republikaAustrálieŠpanělskoSlovinskoChile Itálie DánskoBuenos Aires (Argentina) Nizozemsko0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %První volbaJistota práceŠanghaj (Čína)Tchaj-wanLotyšskoFinskoJaponskoKorejská republikaČeská republikaSlovenskoRakousko40,045,050,055,060,065,070,075,080,085,090,040,050,060,070,080,090,0100,0První volbaPozn.: Červeně jsou označeny ty země, ve kterých žáci dosahují v mezinárodním šetření PISA 2015 nadprůměrných výsledků alespoň ve dvou ze tří zkoumaných oblastí (matematická gramotnost, přírodovědná gramotnost, čtenářská gramotnost).2 .1 .2 Profesní příprava učitelů a pocit připravenosti na výukuUčitelský dotazník TALIS obsahoval sadu položek zaměřených na formální vzdělávání učitelů. Vy-brané oblasti vzdělávání od obecné pedagogiky přes chování žáků a vedení třídy až po např. výuku v prostředí s různě nadanými žáky posuzovali učitelé s ohledem na to, zda byly zahrnuty v jejich formálním vzdělávání, a dále měli zhodnotit, do jaké míry se cítili připraveni na tyto oblasti v rámci výuky (na škále vůbec ne, částečně, dobře, velmi dobře).Formální vzdělávání více než 90 % českých učitelů zahrnovalo obsahovou stránku vyučovaných předmětů, didaktiku vyučovaných předmětů a obecnou pedagogiku. Podíl učitelů, kteří se v prv-ních dvou uvedených oblastech cítili připraveni na výuku, nicméně výrazně poklesl od roku 2013 z 99 % na 78 % u obsahové stránky vyučovaných předmětů, z 91 % na 60 % u didaktiky vyučovaných předmětů. Je třeba se ptát, zda uvedené zjištění není odrazem klesající kvality výuky na fakultách 11připravujících učitele. Uvedený výrazný pokles může dále naznačovat, že čeští učitelé více vnímají význam didaktiky pro efektivní vyučování přizpůsobené potřebám žáků.11 Ostatní položky uvedené v grafu 2.4 nebyly obsahem dotazníku šetření TALIS 2013, není proto možné provést komplexní porovnání všech položek v čase.