152 Podmínky práce učitelůV kapitole jsou představena hlavní zjištění z šetření TALIS 2018 dotýkající se počátků profesní ka-riéry učitelů. V úvodu kapitoly je nastíněno, jaké motivy byly pro učitele důležité při volbě profesní dráhy. Dále je pozornost věnována vybraným aspektům profesní přípravy učitelů a jejich subjektiv-nímu pocitu připravenosti na výuku. Výpovědi učitelů na téma zaškolování nových vyučujících ve škole jsou doplněny o perspektivu ředitelů škol, kteří se vyjadřovali k dostupnosti vybraných formál-ních a neformálních zaškolovacích aktivit ve škole. Ve druhé části kapitoly je pozornost věnována spokojenosti učitelů v práci s důrazem na vnímanou prestiž učitelského povolání. 2 .1 Začínající učitelé2 .1 .1 Volba učitelské profeseŠetření TALIS se v roce 2018 poprvé zabývalo otázkou, jaké aspekty činí učitelskou profesi přitaž-livou pro budoucí uchazeče. Pozornost byla soustředěna na vybrané individuální motivy, které lze rozdělit do dvou základních skupin: na motivy osobní, zahrnující jistotu práce, stabilní kariéru, spo-lehlivý příjem a školní rozvrh, a společenské, odkazující na rozvoj dětí a mládeže, prospěch pro spo-lečnost a pomoc sociálně slabším. U jednotlivých aspektů učitelé volili, zda je považují za naprosto nedůležité, málo důležité, středně důležité či velmi důležité.Graf 2 .1 Podíl učitelů, kteří považovali následující aspekty za důležité při výběru učitelské profese64666662918976566060719389680 %20 %40 %60 %80 %100 %U itelské povolání nabízí stabilní kariéru. čBýt u itelem znamená mít jistou práci. čU itelské povolání poskytuje spolehlivý p íjem. čřŠkolní rozvrh (nap . hodiny, prázdniny, práce na zkrácený úvazek) řzapadá do mých povinnos v osobním ivot . �žěDíky práci u itele mohu ovlivnit rozvoj dčě� a mláde e. žDíky práci u itele mohu být prosp šná/prosp šný pro spole nost. čěěčDíky práci u itele mohu pomoci sociáln slabším. čěOsobní mo�vySpolečenské mo�vyČREUPozn.: Statisticky významné rozdíly mezi ČR a EU jsou zvýrazněny tučně.Z grafu 2.1 je patrné, že čeští učitelé byli při výběru své profese motivováni ve velké míře tzv. spole-čenskými motivy: přibližně 90 % z nich uvedlo, že pro ně bylo důležité, že díky práci učitele mohou 88 Zahrnuje kategorie odpovědí středně důležité a velmi důležité.