6Jak číst národní zprávuNárodní zpráva TALIS 2018 je ve druhém rozšířeném vydání rozdělena do šesti hlavních kapitol. Úvodní kapitola představuje šetření TALIS, čtyři další kapitoly jsou věnované jednotlivým tematic-kým celkům. Kapitola dvě je tak věnována podmínkám práce učitelů a představuje zjištění k volbě profese, profesní přípravě, spokojenosti a podpoře začínajících učitelů. Třetí kapitola mapuje pro-měny výuky a výzvy se zaměřením například na sebedůvěru učitelů, překážky poskytování kvalitní výuky nebo otevřenost vůči novým nápadům. Kapitola čtyři popisuje zjištění pro oblast profesního vzdělávání učitelů a hodnocení učitelů se zaměřením například na vnímanou efektivitu i využitel-nost při vlastní pedagogické práci a na prostředí podporující spolupráci. Nově zařazená pátá kapito-la přibližuje pohled ředitelů na vykonávané činnosti a na spokojenost s prací. Také šestá kapitola je zařazena nově a nabízí v širším kontextu diskuzi o zjištěních TALIS 2018.Pro čtení národní zprávy si dovolujeme uvést několik důležitých upřesnění:••• Většina zjištění v národní zprávě je vedle údajů pro Českou republiku prezentována pro státy Evropské unie, kterých se do TALIS 2018 zapojilo 23. Důvodem této prezentace zjištění je zejména geografická a kulturní blízkost České republice. Je-li ve zprávě uvedena hodnota průměru EU, je třeba tento údaj interpretovat jako vážený průměr třiadvaceti zemí EU, které se zúčastnily šetření TALIS 2018 (viz seznam zapojených zemí v kapitole 1). 1••• Někdy je doplněna informace o průměru TALIS, který zahrnuje všech 48 států a ekonomik zapojených do cyklu TALIS 2018 (viz seznam zapojených zemí v kapitole 1).2••• Část odpovědí v učitelském dotazníku se vztahovala k výuce v tzv . vybrané třídě, která byla v rámci TALIS vymezena níže uvedeným způsobem. Aby bylo určení tzv. vybrané třídy co nejvíce objektivní, nebyl výběr ponechán volně na každém učiteli. Mezinárodním konsor-ciem šetření TALIS 2018 bylo určeno, jakým způsobem mají učitelé ve všech zapojených státech a ekonomikách identifikovat tzv. vybranou třídu:Třída, které se budou otázky týkat, má být třída žáků na 2. stupni ZŠ nebo v nižších ročnících víceletého gymnázia na této škole, ve které jste vyučoval/a po 11. hodině dopoledne minulé úterý. V případě, že jste minulé úterý nevyučoval/a žádnou třídu žáků na 2. stupni ZŠ či v nižších ročnících víceletého gymná-zia, může se jednat o třídu, kterou jste vyučoval/a ve dni následujícím po minulém úterý.••• Zjištění týkající se objemu času věnovaného učiteli jednotlivým činnostem vychází z otázek, které mapovaly poslední úplný kalendářní týden – záměrem bylo vyloučit případné zkres-lení vlivem prázdnin, svátků, nepřítomnosti v důsledku nemoci apod. Učitelé zohledňovali časové rozložení činností ve výuce v tzv. vybrané třídě.••• Konstrukce vzorku škol vybraných do TALIS 2018 umožňuje porovnávat zjištění mezi zá-kladními školami a víceletými gymnázii (na úrovni druhého stupně základní školy a nižšího stupně víceletého gymnázia). Všechna zjištění uvedená v národní zprávě se vztahují výhrad-ně k učitelům na této úrovni vzdělávání.1 Průměr zemí EU je tvořen jako vážený průměr za jednotlivé státy s ohledem na velikost učitelské populace. Větší státy tak mají větší váhu než státy malé. 2 Průměr TALIS je počítán tak, že váha každého státu/ekonomiky má hodnotu jedna.