4ObsahÚvodní slovo ústředního školního inspektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5Jak číst národní zprávu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6Shrnutí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 Základní informace o šetření TALIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 Podmínky práce učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152.1 Začínající učitelé ............................................................ 152.2 Spokojenost učitelů v zaměstnání ............................................. 233 Proměny výuky a výzvy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323.1 Náplň hodin ............................................................... 323.2 Otevřenost vůči novým nápadům ............................................. 343.3 Kvalita prostředí pro učení a vyučování ........................................ 373.4 Sebedůvěra učitelů .......................................................... 413.5 Vnímané překážky poskytování kvalitní výuky .................................. 433.6 Pohled na výdajové priority .................................................. 463.7 Využití pracovního času učitelů ............................................... 504 Profesní rozvoj a hodnocení učitelů . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 534.1 Efektivní vzdělávání a vnímaný vliv na práci .................................... 534.2 Oblasti profesního rozvoje – skutečnost a přání ................................. 594.3 Překážky účasti na profesním rozvoji .......................................... 634.4 Prostředí podporující spolupráci učitelů ........................................ 644.5 Hodnocení práce učitelů ..................................................... 685 Vedení školy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 725.1 Autonomie škol a ředitelů .................................................... 725.2 Tým vedení školy ........................................................... 735.3 Vedení (leadership) ve škole .................................................. 745.4 Podpora ředitelů ............................................................ 765.5 Pracovní čas a spokojenost ředitelů v zaměstnání ................................ 775.6 Stres v zaměstnání .......................................................... 796 Závěry a doporučení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 817 Příloha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 857.1 Jak v TALIS 2018 proběhl výběr škol a učitelů ................................... 85